Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Ale Historia! | Gra

Ale Historia! | Gra

Filip Miłuński, Zbigniew Pawłowski, Ale Historia!

Tym razem na łamach naszego portalu została zrecenzowana gra „typowo” historyczna. Dlaczego typowo? Gdyż propozycja Wydawnictwa Granna jest niczym innym, jak quizem wiedzy historycznej. Planszówka została wydana z okazji 1050-rocznicy Chrztu Polski, a więc symbolicznego początku państwowości polskiej. Czy jest to ciekawa propozycja gry historycznej i może posłużyć, jako przyjemna forma nauki historii?

Wygląd

Wszystkie elementy gry mieszczą się w dość niedużym pudełku, nie jest to jednak wielkie zaskoczenie, gdyż sama konstrukcja planszówki jest bardzo prosta. Na jej potrzeby dodano rozkładaną średniej wielkości mapę Polski, która przedstawia historyczne granice naszego państwa. Mapa spełniająca rolę planszy została wykonana staranie, posiada jednak pewien znaczący mankament – nie określa dokładnie granic regionów potrzebnych przy odpowiedzi na pytanie. Dlatego też, trzeba zgadywać, czy miasto takie jak: Łódź zostało zaklasyfikowane do Mazowsza i Podlasia czy Wielkopolski i Środkowej Polski.

Prócz mapy oddano nam do dyspozycji 180 kart, znajdują się na nich ilustracje związane z historią Polski oraz pytania. Dodano również: żetony służące do nagradzania graczy za poprawne odpowiedzi tzw. grosze, żetony akcji specjalnych: Waleczność, Honor, Gościnność oraz takie z nazwami regionów i oznaczeniami okresów historycznych.

Rozgrywka

Z pewnością dużym atutem gry jest możliwość wyboru dwóch rodzajów rozgrywki oraz sposobność jednoczesnej gry, aż sześciu graczy (choć przy ewentualnych modyfikacjach w zasadach, nic nie stoi na przeszkodzie by w rozgrywce uczestniczyło więcej graczy). Dla 3 lub 6 graczy z puli 180 kart losujemy 18, w innym przypadku 20. Następnie układamy je na planszy z mapą, z czego 4 z nich rozkładamy na specjalne zaciemnione miejsca, żeby były widoczne dla wszystkich grających.

Najmłodszy gracz wybiera z 4 rozlosowanych kart jedną, po czym musi zdecydować, z jakim regionem jest ona związana, bądź przypisuje ją do kategorii „Polacy w Europie i na świecie”. Jeśli odpowie poprawnie uzyskuje 1 punkt czyt. 1 grosz, jeśli się pomyli nie ma punktów ujemnych.

Następnie reszta graczy musi zdecydować, na jakie pytanie związane z daną kartą chce odpowiedzieć. Rozróżnia się trzy rodzaje pytań:

  • Łatwe – możliwe odpowiedzi to „tak” i „nie”. Za poprawną odpowiedź otrzymuje się 1 grosz, w przypadku złej odpowiedzi, nie traci się nic.
  • Średnie – trzy warianty odpowiedzi. 2 punkty za dobrą odpowiedź, -1 za złą.
  • Trudne – jest pytaniem otwartym. Należy podać poprawną odpowiedź. 3 grosze można zdobyć jeśli zna się odpowiedź, zaś w przypadku błędu tracimy, aż 2 punkty.

W wersji podstawowej punkty zdobywa się jedynie w wyżej wymienionych przypadkach, gdy decydujemy się na wariant zaawansowany gra staję się zdecydowanie ciekawsza. Każdy z graczy otrzymuje trzy żetony akcji specjalnych:

  • Waleczność – może zostać zagrana w dowolnym momencie tury gracza. Polega na wymienieniu się kartami z innym graczem.
  • Honor – stosowana po wyborze trudności pytania. Działa jako mnożnik 2x, tak więc możemy podwoić liczbę punktów za dobrą odpowiedź, jednak jeśli się pomylimy również tracimy 2 razy więcej groszy.
  • Gościnność – podobnie jak Honor używana po wyborze trudności pytania. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi, gracz nie traci żadnych groszy.

W wariancie zaawansowanym otrzymuje się dodatkowe punkty za niewykorzystane żetony akcji specjalnych (po 1 za żeton) oraz za zgromadzone karty. Gracze, którzy będą w posiadaniu największej ilości kart z danego regionu bądź okresu historycznego dostają tyle punktów, ile kart danego rodzaju udało im się zgromadzić. Rozwiązanie to ma bardzo niewielki wpływ na rozgrywkę w przypadku gry 6-osobowej. Wynika to z faktu, iż gracze mogą maksymalnie zgromadzić 3 karty, przez co ilość zdobytych w ten sposób punktów zazwyczaj nie wprowadzi już wielkich zmian w ogólnej punktacji.

Podsumowanie

Gra ale Historia! wydawnictwa Granna jest świetnym wyborem, dla osób chcących w przystępny sposób dowiedzieć się wielu ciekawych faktów dotyczących historii Polski. Jako, że zawiera szeroki wachlarz pytań o różnym stopniu trudności można w nią grać nawet z osobami, które na co dzień niespecjalnie interesują się historią. Jednym z głównych mankamentów gry są zbędne w trakcie rozgrywki żetony epok historycznych i regionów (mogą jedynie pełnić funkcję poglądową) oraz stopnie trudności pytań (wielokrotnie podczas rozgrywki dochodziło do sytuacji, iż pytanie najtrudniejsze okazywało się prostsze od średniego). Nie zmienia to jednak faktu, iż quiz historyczny, jakim jest ale Historia! jest starannie wykonaną grą, godną polecenia i rozegrania tylu partii, aby wykorzystać wszystkie 180 kart z pytaniami.

Ocena recenzenta: 5/6

Mariusz Sioch

Link do strony z grą: http://www.granna.pl/katalog-gier/0-nowosci/266-ALE-HISTORIA.html

6f23ab310fa8fde21d2950c4b7e82ecd_gr 0000711_ale-historia aaba1f93ea6e57134662a014634699dd_gr pol_pl_ale-historia-granna-5144_3

Partnerzy



Przewiń do góry