Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Bohaterowie drugiej rewolucji przemysłowej

Bohaterowie drugiej rewolucji przemysłowej

Maria Skłodowska- Curie

Maria Skłodowska- Curie

1 stycznia 1867 r. natomiast Alfred Nobel ( od jego nazwiska pochodzi słynne wyróżnienie przyznawane za wybitne osiągnięcia naukowe, literackie lub zasługi dla społeczeństw i ludzkości) przeżył wielki dzień: po wielu próbach wyprodukował substancję wybuchową odporną na wstrząsy i łatwą w transporcie. Wynalazek Szweda Alfreda Nobla, czyli dynamit był bardzo istotny, ponieważ został zastosowany w wielu dziedzinach (m.in. wojskowość, górnictwo).

Dziś auta stanowią dla nas nieodłączny element ulic. Jednak ten wynalazek również zawdzięczamy okresowi II rewolucji przemysłowej. Dwaj niezależni od siebie niemieccy naukowcy – Gottlieb Daimler oraz Carl Benz opatentowali w roku 1885 swoje rozwiązania. Otóż były to pojazdy trzykołowe, o prostej konstrukcji i słabym silniku. Również prędkość tychże pojazdów nie należała do zawrotnych. Jednak owe odkrycie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, iż na początku wieku XX zaczęto pracować nad kolejnymi ulepszeniami, co w efekcie doprowadziło do powstania w Europie i Stanach Zjednoczonych kilkudziesięciu fabryk samochodowych. Najbardziej imponujący był z pewnością rozwój zakładów samochodowych w Detroit założonych przez Henry’ego Forda w roku 1903. Co ciekawe, tuż przed wybuchem I wojny światowej, Ford produkował rocznie aż 250 tys. aut jednego modelu.

Początek XX wieku przyniósł również realizację odwiecznych ludzkich marzeń o lataniu. Zastosowano silnik spalinowy do poruszania urządzenia zwanego aeroplanem. Udało się to w roku 1903 braciom – Orville i Wilbur Wright. Pierwszy kierowany lot trwał 12 sekund. Sukces dwóch braci pochodzących z Ameryki spowodował zainteresowanie aeroplanem w wielu krajach i przyczyniło się do usprawnienia jego konstrukcji. W roku 1909 Francuz Louis Blériot – producent lamp samochodowych, motocykli i samolotów- przeleciał aeroplanem kanał La Manche.

Jeśli chodzi o transport kolejowy, to nieustannie królowała lokomotywa parowa, aczkolwiek w roku 1912 zbudowano pierwszą lokomotywę spalinową. O wygodę podróżujących zadbał Georg Pullman, który wprowadził pociągi sypialne w 1864 roku.

Okres rewolucji przyniósł również znaczne zmiany w żegludze morskiej, a także oceanicznej. Zaczęto budować wielkie statki stalowe. Natomiast wynalazek Charlesa Parsona i Carla de Lavala z 1884 roku, czyli turbina parowa, spowodował znaczące zwiększenie szybkości statków. Powstały również pierwsze tramwaje w Berlinie (1881) oraz kolejki podziemne- metro (np., w Londynie w roku 1890).

W omawianym czasie wielu konstruktorów poświęciło się skonstruowaniu silnika spalinowego wyzwalającego energię mechaniczną na skutek spalania wewnętrznego w cylindrze silnika gazu lub odpowiedniej mieszanki paliwa płynnego. Pierwszą taką udaną konstrukcją na gaz był silnik Jeana Lenoira, udoskonalony zaś został przez Niemców- Nikolausa Otto i Eugena Langena. Wspomniany już wcześniej Carl Benz skonstruował natomiast pierwszy silnik benzynowy czterosuwowy w roku 1879. W roku 1893 zaś Rudolf Diesel stworzył silnik wysokoprężny o samoczynnym zapłonie, który wykorzystywał ciężkie oleje. W silniku dieslowskim powietrze jest tak mocno ściskane przez tłok, iż rozgrzewa się w cylindrze do 800 st. Celsjusza. Proces ten wystarcza do zapłonu rozpylonej wtryskiwanej ropy. Paliwem jest olej silnikowy, czyli cięższa frakcja ropy naftowej, uzyskiwana na końcu rafinacji, po benzynie. Przed Dieslem substancja ta nie znajdowała racjonalnych zastosowań.

Do przełomowych wynalazków związanych z hutnictwem możemy z pewnością zaliczyć wynalazki Bessmera w 1856 roku (konwertor zwany „gruszką Bessmera”), a także braci Martinów i Siemensów w latach 1864-1867 ( piece płomieniowe).

Jeśli chodzi o praktycznie osiągnięcia umożliwiające zastosowanie energii elektrycznej, to z pewnością było to zbudowanie prądnicy (generator, dynamo) do wytwarzania prądu oraz silnika elektrycznego wykorzystującego prąd elektryczny. Dynamo użytkowe skonstruował w 1866 r. Ernst Werner Siemens, prądnicę synchroniczną zaś Paweł Jabłoczkow w 1878. Energia elektryczna wszak zrewolucjonizowała metody produkcji, komunikację, a także życie codzienne.

Aleksander Graham Bell

Aleksander Graham Bell

Kolejny wynalazek, który zmienił życie ówczesnych ludzi, ale ma również wpływ na nasze obecne, to telefon. 3 czerwca 1880 Aleksander Graham Bell przeprowadził pierwszą bezprzewodową transmisję telefoniczną. Choć kilku współczesnych mu wynalazców miało podobne pomysły, to właśnie wynalazek Grahama Bella został opatentowany i był pierwszym działającym telefonem na świecie. Współczesne telefony stacjonarne działają według tej samej zasady, co wynalazek z końca XIX wieku, czyli zamieniają dźwięki na sygnały elektryczne, które następnie przesyłane są kablem.

W 1833 roku telegraf elektryczny igiełkowy skonstruowali w Getyndze K. F. Gauss i W. E. Weber. Pomysł swój ogłosili oni w 1834 roku, a doświadczenia z telegrafem prowadzili do 1838 roku. Telegraf elektryczny ich systemu znacznie ulepszył K. A. Steinheil, który w 1837 roku połączył nim w Monachium cztery pracownie naukowe. W 1836 roku, po zapoznaniu się z osiągnięciami Szylinga, rozpoczął prace nad telegrafem Anglik W. F. Cooke. W 1837 roku wraz z Charlesem Wheatstone’m opatentował praktyczny system telegrafu igiełkowego oraz zainstalował jego linię pomiędzy londyńskimi dworcami kolejowymi Euston i Camden Town. W 1839 roku Cooke i Wheatstone zbudowali linie swego telegrafu na kolei Paddington – West Drayton, a w 1843 roku przedłużyli ją do Slough. 

Partnerzy



Przewiń do góry