Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Czołg, który napadł na Polskę – SdKfz 101 PzKpfw I

Czołg, który napadł na Polskę – SdKfz 101 PzKpfw I

Kończący I wojnę światową traktat wersalski zabraniał pokonanym Niemcom produkcji czołgów oraz tworzenia wojsk pancernych. Z tego powodu Niemcy, którzy nie mieli zamiaru respektować tego zakazu, wszelkie prace badawcze i projektować musieli prowadzić w najściślejszej tajemnicy. W 1922 roku w Rapallo ministrowie spraw zagranicznych Niemiec i Związku Sowieckiego podpisali traktat o wzajemnej „współpracy i przyjaźni”.

pzi03Jednym z owoców tego układu było utworzenie w 1926 roku doświadczalnego ośrodka broni pancernej pod Kazaniem w zachodniej Rosji. Z racji swojego położenia nad brzegiem rzeki Kama ośrodek zwany był jako Panzertruppenschule Kama. W 1931 roku stanowisko inspektora wojsk samochodowych objął generał-major Oswald Lutz, który na szefa swego sztabu wyznaczył ppłk. Heinza Guderiana. Nowe kierownictwo inspektoratu widziało potrzebę stworzenia lekkiego czołgu, który po zerwaniu przez Niemcy ograniczeń traktatu wersalskiego, mógłby być przeznaczony do szkolenia przyszłych kadr wojsk pancernych. Dotychczas bowiem na ćwiczeniach posługiwano się drewniano-tekturowymi makietami czołgów zamontowanymi na samochodach osobowych.

W 1932 roku specyfikacje lekkiego czołgu o masie 5 ton przekazano do zakładów Rheinmetall-Borsig, MAN, Daimler-Benz, Henschel oraz Krupp. Po próbach prototypów Heereswaffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) zakceptował konstrukcję zakładów Kruppa. Ponieważ Niemcy nadal obowiązywał traktat wersalski projekt w celach dezinformacyjnych ukryto pod kryptonimem Landwirschaftlicher Schlepper – LaS czyli ciągnik rolniczy. Inżynierowie zakładów Kruppa projektując podwozie nowego pojazdu wzorowali się na rozwiązaniach zastosowanych w brytyjskiej tankietce Carden Loyd MkIV (w 1929 roku dwa podwozia tego typu zakupili Rosjanie, a trzy lata później odkupili je od nich Niemcy). W wyniku prób pięciu pierwszych podwozi przeprowadzonych latem 1933 roku na poligonie w Kummersdorfie opracowano podwozie oznaczone jako 1LaS Krupp.

Kadłub i wieżę czołgu uzbrojoną w dwa karabiny maszynowe Dreyse MG13 kalibru 7,92mm zaprojektowała wytwórnia Daimler-Benz. Załogę stanowiło dwóch ludzi: kierowca-mechanik i dowódca-celowniczy. Produkcję seryjną rozpoczęto w zakładach Henschla. Pod koniec kwietnia 1934 roku 15 pierwszych gotowych czołgów zaprezentowano Adolfowi Hitlerowi, zaś we wrześniu tego roku przekazano je do Oddziału Szkolenia Motorowego w Zossen, który stał się zaczątkiem 1 Pułku Pancernego. Po sformowaniu w 1935 roku w Ohrdruf 2 Pułku Pancernego także i on został wyposażony w czołgi tego typu. Wiosną 1935 roku Hitler wypowiedział postanowienia traktatu wersalskiego, a 21 maja w miejsce Reichswehry powstaje Wehrmacht. Od tego czasu informowano już oficjalnie o istnieniu jednostek pancernych. Latem tego roku na poligonie w Münsterlager przeprowadzono czterotygodniowe manewry w których uczestniczyły czołgi obu pułków. Równocześnie zmieniono oznaczenie czołgu z 1A LaS Krupp na PzKpfw I (MG) Ausf. A SdKfz101. Czołgi PzKpfw I Ausf. A miały bardzo wiele wad konstrukcyjnych. Przede wszyskim miały zbyt słaby silnik Krupp M305 o mocy zaledwie 57KM.

  • Mateusz Stanisław Błaszczak

    Czy mógłbym prosić autora o zródło stwierdzenia, że do 1940 roku nie
    wyposażano czołgu w amunicję odłamkowo-burzącą? Nigdzie na internecie
    nie mogłem tego zweryfikować a powiem szczerze, że to interesująca
    sprawa

Partnerzy



Przewiń do góry