Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Najwcześniejsze kopie Biblii, piramida, najstarszy szkielet homo sapiens… 10 największych odkryć archeologicznych 2017 roku

Pochówek kobiety wraz z sercem jej męża… dosłownie

Kobieta o imieniu Louise de Quengo, która zmarła w 1656 roku w wieku 65 lat, została pochowana z sercem męża. Jej mąż, Toussaint de Perrien, zmarł siedem lat wcześniej i był patronem zakonów w Bretanii we Francji. Jego serce zostało wycięte z jego ciała i umieszczone w torbie ochronnej, która z kolei została umieszczona na trumnie żony. Została pochowana w klasztorze w Rennes we Francji. Archeolodzy stwierdzili, że ciało de Quengo również zostało pocięte, a jej serce zostało usunięte. Można przypuszczać, że jej serce zostało również umieszczone w ochronnej skrzynce i umieszczone na trumnie męża, lecz nie zostało znalezione.

3 500-letni kamień z wojownikiem

3 500-letni kamień pokazuje wojownika stojącego nad zabitym wrogiem. Został pochowany w Pylos w Grecji, wraz z około 3 000 obiektami. Szczegółów na kamieniu jest tak wiele, że potrzebny jest mikroskop, aby dojrzeć wszystkie. Chociaż sam grobowiec został po raz pierwszy znaleziony w 2015 roku, potrzeba było czasu, aby odkryć, oczyścić i przeanalizować wszystkie artefakty, a odkrycie tego szczególnego skarbu ogłoszono w 2017 roku.

7

4 000-letnia umowa między małżonkami

4 000-letni przedmiot ujawnił, co może być najwcześniejszym znanym przedślubnym porozumieniem między żoną a mężem. Napisana w Asyrii, umowa przewiduje, że jeśli żona, Hatala, nie urodzi dziecka w ciągu dwóch lat małżeństwa, to wykupi dla męża niewolnicę, która będzie rodzić dzieci dla pary.

Najwcześniejsze dowody na produkcję wina

Jak donieśli archeolodzy, ludzie produkowali wino 8 000 lat temu w dzisiejszej Republice Gruzji (położonej na Kaukazie). Naukowcy przeprowadzili analizy chemiczne na skorupach z ośmiu dużych słojów znalezionych w tych dwóch miejscach i odkryli, że obiekty zawierają kwas winowy, związek w winogronach i winie. Wcześniej najstarsze znane dowody na produkcję wina pochodziły z Iranu i datowano je na około 7 000 lat. Archeolodzy stwierdzili, że nowe odkrycie wskazuje, że ludzie zaczęli wytwarzać wino niedługo po wynalezieniu ceramiki.

Odkrycie wiedzy z zakresu medycyny wśród… neandertalczyków

Analiza DNA kamienia nazębnego z pięciu szkieletów neandertalczyków wykazała, że neandertalczycy posiadali znaczną wiedzę medyczną, a nawet stosowali antybiotyki, jak stwierdzili naukowcy w tym roku. Jeden z neandertalczyków miał ropień zębowy i biegunkę powodującą pasożyty jelitowe, ale leczył te stany poprzez spożywanie pewnego rodzaju pleśni, która działa jak naturalny antybiotyk.

9

Najstarsze dowody na istnienie trygonometrii

3700-letnia tablica ujawniła, że Babilończycy, a nie Grecy, jako pierwsi badali trygonometrię. Tablica zawiera opisy, które stanowią część tabeli trygonometrycznej. Naukowcy byli pod wrażeniem prostoty tabletu i stwierdzili, że dzisiejsi nauczyciele matematyki mogą chcieć rozważyć zastosowanie podobnego podejścia podczas nauczania trygonometrii. Odkrycie otwiera nowe możliwości nie tylko dla nowoczesnych badań matematycznych, ale także dla edukacji matematycznej – powiedział współautor badania.

Opracowane na podstawie Live Science.

• Agnieszka

Zdjęcia dodane chaotycznie

• Robert Surma

Czyli znaleziono kolejną jaskinię w Qumram, w której nie było zwojów, bo została splądrowana – dlatego znaleziono najstarsze zwoje Biblii? Przestańcie zatrudniać gimnazjalistów w redakcji – a dobrze się wam będzie wiodło.

• Marta

Ciekawych artykuł, ale faktycznie trochę nieścisłości… „Biegunkę powodującą pasożyty jelitowe” – a nie odwrotnie? 😉 Szkoda, ze nie ma też więcej zdjęć!
    Poza tym – super ciekawe wzmianki o winie, trygonometrii i wiedzy neandertalczyków o medycynie. Jak niedoceniany potencjał tkwił w ludziach zamierzchłych czasów!

Partnerzy