Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Pantera – Najlepszym czołgiem II wojny światowej?

Pantera – Najlepszym czołgiem II wojny światowej?

Tak jak wiele innych konstrukcji niemieckich tak i czołg PzKpfw V „Panther” był punktem wyjściowym przy opracowywaniu licznych pojazdów pochodnych. Zazwyczaj nowy typ pojazdu tworzono poprzez zamontowanie na standardowym podwoziu nowego uzbrojenia, bądź poprzez modyfikację wyposażenia w celu przystosowania do specyficznych zadań (np.wozy dowodzenia). Do takich konstrukcji należał m.in. wóz pogotowia technicznego – Bergepanzer „Panther” SdKfz 179. 7 maja 1943 roku Urząd Uzbrojenia złożył zamówienie opracowanie ciagnika ewakuacujnego na podwoziu czołgu „Panther”. 6 czerwca 1943 roku w zakładach MAN rozpoczęto produkcję serii podwozi przeznaczonych do przebudowy na czołgi „Bergepanther” (inna nazwa oprócz dwóch wymienionych powyzej to Bergewagen „Panther”). Podwozia pochodziły z czołgów wersji Ausf. D. Zamówiono 70 pojazdów. Ciągniki ewakuacyjne przeznaczone były dla jednostek wyposażonych w Pantery oraz czołgi cięzkie „Tiger” ponieważ standardowo stosowane ciągniki ewakuacyjne na podwoziach czołgów PzKpfw III i ciągniki półgąsienicowe były za słabe aby holować uszkodzone

Pantery czy Tygrysy. W zakładach Henschel und Sohn AG w Kassel wyposażono pojazd w napędzane silnikiem pojazdu wyciągarki o sile uciągu 40000kg. Wyciągarki posiadała hol długości 150m, prędkość zwijania 10m/min. Z tyłu ciągnika umieszczone były dwa opuszczane lemiesze służące do unieruchamiania pojazdu podczas pracy wyciągarki. W miejscu wieży montowano pomost ładunkowy do przewożenia części zamiennych i dodatkowego wyposażenia. Wymianę silników remontowanych pojazdów wpomagał zamontowany dźwig o udźwigu 6000 kg (początkowo 1500kg). Ciągnik można było uzbroić w działko 2cm KwK38 kalibu 38mm montowane przy pomocy zaczepu zamocowanego do płyty czołowej. Czołgi „Bergepanther” stosowano również jako wozy amunicyjne.

Innymi doskonałymi pojazdami budowanymi na podwoziach czołgów „Panther” były uzbrojone w armatę 8,8cm PaK 43 kalibru 88mm ciężkie niszczyciele czołgów SdKfz 173 „Jagdpanther”. Pozostałe pojazdy budowane na bazie czołgów „Panther” to:

wozy dowodzenia – Panzerbefehlswagen „Panther” SdKfz267 i SdKfz268, 
wozy obserwacyjne artylerii – Panzerbeobachtungswagen „Panther” SdKfz172, 
projekt samobieżnego działa przeciwlotniczego – 3,7cm Flakzwilling auf PzKpfw V „Coelian”, 
prototyp czołgu – Panther II, 
projekt działa szturmowego uzbrojonego w haubicę 15cm StuH 43/1 – Sturmpanther, 
projekt działa samobieżnego uzbrojonego w haubicę 10,5cm leFH 43/35 – Grille 10, 
projekt działa szturmowego uzbrojonego w armatę 12,8cm K43/44 – Grille 12, 
projekt działa samobieżnego uzbrojonego w haubicę 15cm sFH 43/44 – Grille 15, 
pojazd amunicyjny – Munitionspanzer Panther, 
prototyp pojazdu do trałowania pól minowych – Minenraumpanzer Panther, 
saperski wóz z lemieszem – Räumschaufelpanzer Panther, 
wyrzytnia rakiet kalibru 105mm – Raketenwerfer Panther. 

Czołg PzKpfw V „Panther” mimo skomplikowanej budowy był doskonałą konstrukcją. Gdy pozbył się już wad spowodowanych zbyt szybkim wprowadzeniem do produkcji okazał się najlepszym niemieckim czołgiem czasów II Wojny Światowej. Doskonała długolufowa armata, zapewniająca poteżną siłę ognia, dobry pancerz (szczególnie czołowy) oraz duża mobilność tworzyły mieszankę, która w rękach wyszkolonych załóg czyniła z tych pojazdów naprawdę zabójczą broń. Pantery były bardzo lubione przez ich załogi, najlepszym tego przykładem mogą być słowa porucznika Bergera z Dywizji Großdeutschland: „Zostaliśmy trafieni trzy razy – zawdzięczam życie mojej Panterze …”. 

Opracowanie Polish Fighting Team

Bibliografia:  
Janusz Ledwoch „PzKpfw V Panther” 
Janusz Piekałkiewicz „Wojna pancerna 1939-45″
„II Wojna Światowa – Encyklopedia uzbrojenia”
pl.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_V_Panther
Panther. Tank Power vol. CXLIII 402 Janusz Ledwoch
panzerwaffe.pl
Historia oręża
Wozy pancerne internet 

  • Najlepszy komendarz

    Haha jestem pierwszy

  • Gość

    Uskok na wieży w wersji G służył także do ochrony kierowcy, strzelca i skrzyni biegów przed pociskami przeciwnika. W przypadku jarzma z wieży wersji A, jeśli pocisk trafił w dolną część jarzma mógł się odbić prosto w załogantów lub wspomnianą skrzynie biegów.

Partnerzy



Przewiń do góry