Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Po kilku latach poszukiwań znaleziono zabytkowy silnik do czołgu Renault FT

Po kilku latach poszukiwań znaleziono zabytkowy silnik do czołgu Renault FT

Podczas prac porządkowych w piwnicy budynku w centrum Warszawy odnaleziono oryginalny zabytkowy silnik do czołgu Renault FT. Przedmiotu od 5 lat poszukiwało Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie.

Renault FT – najstarszy czołg jaki służył w polskim wojsku został w 2012 roku sprowadzony do Polski z Afganistanu. Od tego czasu Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej prowadziło na całym świecie poszukiwania oryginalnego silnika do tego czołgu. Natrafiono na oryginalny egzemplarz tego pojazdu we Francji, jednak Francuzi nie wyrazili zgody na jego przekazanie muzeum – nie chcieli dekompletować własnych bezcennych eksponatów. Na szczęście latem tego roku z kierownikiem MPTW – Mirosławem Zientarzewskim skontaktował się jeden z kolekcjonerów zabytkowych aut, który obejrzał film z prac remontowych prowadzonych przez muzeum przy Renault FT. Okazało się, że w posiadaniu owego kolekcjonera znajduje się poszukiwany przez muzeum od kilku lat silnik   do tego czołgu. Przedmiot znaleziony został w należącej do niego piwnicy budynku w centrum Warszawy podczas prowadzonych prac porządkowych. Okazało się, że silnik jest w świetnym stanie. Motor jest kompletny, nie ma żadnych uszkodzeń skrzyni korbowej i bloku cylindrów. W skrzyni znajdowały się jeszcze resztki starego oleju i zachowały się nawet tabliczki z informacjami dotyczącymi obsługi układu smarowania, w tym informacja o tym kiedy należy wymienić olej. Silnik leżał w suchym miejscu dzięki czemu podjęto próbę obrócenia wałem korbowym, która potwierdziła, że silnik nie zatrzymał się awaryjnie i wszystkie mechanizmy we wnętrzu są kompletne. Stwierdzono brak iskrownika, części gniazd świec zapłonowych oraz wlewów rozruchowych paliwa. Odnaleziony silnik stanie się niebawem sercem układu napędowego Renault FT. Nie będzie eksploatowany  w czołgu – prawdopodobnie będzie pokazywany zwiedzającym muzeum. Wkrótce muzeum przekaże informację, czy podjęta zostanie próba uruchomienia zabytkowego silnika. Póki co zabytek można już było obejrzeć podczas tegorocznego Święta Niepodległości. Gdy skończą się wszystkie prace remontowe i konserwacyjne eksponat trafi na wystawę “Wojna 1939. Zrobiliśmy to co do nas należało” w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej przy ul. Powsińskiej 13 w Warszawie.

Renault FT był francuskim lekkim czołgiem wsparcia piechoty, produkowanym w latach 1917 – 1919 r. Był również pierwszym czołgiem na świecie o obrotowej wieży z umieszczonym w niej uzbrojeniem, silnikiem z tyłu oraz kierowcą z przodu pojazdu. Taki układ czołgu funkcjonuje do dzisiaj. Konstrukcja czołgu powstała w czasie I wojny światowej w 1917 roku. Łącznie wyprodukowano 3800 egzemplarzy tego czołgu. Posiadał pancerz o grubości od 6 do 16 mm a napęd stanowił silnik o mocy 35KM. Załoga składała się z dwóch żołnierzy. Czołg mógł rozwinąć prędkość do 8 km/h.

W 1919 roku uzbrojono w 120 czołgów Renault FT 1 pułk czołgów Armii Polskiej gen. Józefa Hallera we Francji. W czerwcu tego samego roku czołgi te przetransportowano wraz z całą armią do Polski, czyniąc z niej czwartą potęgę pancerną świata. Czołgi Renault FT brały udział w wojnie polsko-bolszewickiej toczącej się w latach 1919 – 1920 oraz w kampanii wrześniowej 1939 roku. W chwili wybuchu II wojny światowej Polska miała na stanie jeszcze 102 czołgi typu Renault FT.

Źródło: polska-zbrojna.pl

Fot.: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Zenon Purta

Partnerzy



Przewiń do góry