Ostatnie wydarzenia z kalendarium historycznego

Zaginiony obraz Maksymiliana Gierymskiego odnaleziony

Zaginiony obraz Maksymiliana Gierymskiego odnaleziony

„Patrol polski w 1830 r.” to obraz Maksymiliana Gierymskiego, który zaginął po II wojnie światowej. Dzisiaj dzięki działaniom MKiDN obraz został odnaleziony i zabezpieczony przez funkcjonariuszy policji.

Obraz pędzla Maksymiliana Gierymskiego został odnaleziony w jednym z warszawskich domów aukcyjnych. Zidentyfikowany przez Wydział Strat Wojennych MKiDN został zabezpieczony przez policję, a po wczesnych oględzinach stwierdzono jego autentyczność. Jednakże to nie jest koniec pracy nad odnalezionym dziełem. Eksperci z dziedziny historii sztuki i malarstwa przeprowadzą dalsze badania nad obrazem żeby zidentyfikować je jako obiekt polskiej straty wojennej.

Warto zaznaczyć, że w ostatnich tygodniach za sprawą działania MKiDN do ojczyzny powróciły trzy stray wojenne. Są to „Wzburzone morze z okrętami” (1630) Simona de Vilegera, miniatura Aimée Zoe Lizinki de Mirbel „Portret damy” (1833). Oraz obraz Franciszka Mrażka „Na przypiecku” z lat 30 XX wieku.

Przed wybuchem II wojny światowej „Patrol polski w 1830r.” stanowił eksponat prywatnej kolekcji Apolinarego Przybylskiego, który nabył płótno w 1927 roku. 10 lipca 1944 roku do jego mieszkania na Saskiej Kępie wtargnęli niemieccy oficerowie artylerii przeciwlotniczej. Kolekcjoner ewakuował swój dobytek na lewą stronę Wisły gdzie rozmieścił obrazy w różnych miejscach. Po powstaniu gdy powrócił do stolicy niestety nie odnalazł żadnego obrazu. Część z nich prawdopodobnie spłonęła, albo zostało skradziona przez szabrowników albo Niemców.

Przez ostatnie pięć lat w wyniku działań Ministerstwa odnaleziono aż 341 cennych obiektów! Arcydzieła wracały z państw zachodu takich jak Niemcy, Wielka Brytania, Stany Zjednoczony czy Australia. Jednak część z nich została odnaleziona na terenie kraju. Do najcenniejszych należą „Żydówka z pomarańczami” Aleksandra Gierymskiego, „Murzynka” Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej, „Św. Filip chrzci sługę królowej Kandaki” Johanna Conrada Seekatza. Na macierze powróciło także biurko z XVIII wieku ze zbiorów wilanowskich, a także stolik karciany króla Stanisława Augusta.

Źródło: strefahistorii.pl

Fot.: Wikimedia Commons

Błażej Filipiak

Partnerzy



Przewiń do góry