Dziewiętnastowieczny tunel służył transportowi przesyłek pocztowych. Był on pod peronem drugim, na jego ścianie widnieją niemieckie napisy.
Tunel powstał w czasie budowy dworca, prawdopodobnie jeszcze pod koniec XIX w. Służył do transportu przesyłek pocztowych z budynku magazynu poczty, który przylega do ul. Kolumba, na pocztowy peron towarowy, który istniał pomiędzy dzisiejszym peronem drugim a trzecim – wyjaśnił Andrzej Kraśnicki jr, współautor cyklu „Podziemny Szczecin”.
Podczas prac modernistycznych zdjęto sklepienie tunelu znajdujące się pod jednym z torów. Budowlańcy zauważyli wtedy napis „Rauchen verboten”, to jest „Palenie zabronione”.
O istnieniu tunelu doskonale wiedzą kolejarze i pocztowcy, bo do czasu poprzedniej modernizacji dworca (w 2016 r.) budynek przy ul. Kolumba, z którego prowadziło wejście do tunelu, był wykorzystywany przez pocztowców. Szczecinianie natomiast nie wiedzieli o tunelu, bo nie był dostępny. Jednak u tych, którzy o nim słyszeli, budził ciekawość – dodał Kraśnicki.
Nieoficjalne źródła donoszą, że tunel nie zostanie udostępniony. Konstrukcja peronu ma być obniżona i mają zostać w tym miejscu nowe tory.
Modernizacja dworca Szczecin Główny rozpoczęła się na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku. Przebudowane mają zostać perony nr 2 i 3 oraz zadaszenie trzech. Za remont odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, lecz wykonawcą prac jest konsorcjum PORR SA. W kwietniu 2016 roku zakończyła się przebudowa budynku dworca oraz peronów nr 1 i 4.
Dworzec znajduje się na Nowym Mieście, przy lewym brzegu Odry. Jest jednym z najstarszych stacji kolejowych w Polsce. Pierwszy pociąg przyjechał tam z Berlina 15 sierpnia 1843 roku. Nazwano go Dworcem Berlińskim. Budynek, który wielokrotnie przebudowywano i odbudowywano powstał około 1900 roku.
Źródło: tvp.info
Fot.: fotografia poglądowa (domena publiczna)
Nicola Chwist