Stuletni wrak parowca z dna Morza Bałtyckiego zidentyfikowany

Fińscy nurkowie należący do grupy Badewanne poinformowali o zidentyfikowaniu wraku parowca  spoczywającego na dnie Bałtyku w zachodniej części Zatoki Fińskiej. Wrak został przez nich odkryty latem 2019 r.

Leżący na głębokości 60 metrów statek należał do szwedzkiego armatora. Jednostka mimo upływu lat jest w praktycznie nienaruszonym stanie. Parowiec przez tak długi czas po odnalezieniu pozostawał anonimowy z powodu braku charakterystycznych śladów pozwalających na ustalenie jego nazwy. Dopiero po wnikliwej analizie archiwalnych dokumentów udało się ustalić, że jest to S/S Blenda. Informację ogłoszono równo w setną rocznicę zatonięcia.

Parowiec został zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1874 r. przez firmę M. Pearce & Co. w Stockton-on-Tees. Statek początkowo był znany pod nazwą S/S San Domingo. Jednak dopiero po zakupie przez szwedzką firmę Ångfartygs A/B Småland został przemianowany na S/S Blenda.

Według historycznych dokumentów parowiec 18 listopada 1920 roku wyruszył z Viborga w Finlandii z ładunkiem forniru, smoły i brzozowych lasek do portu w angielskim Hull. Jednakże podczas przepływania przez zachodnią część Zatoki Fińskiej w dniu 21 listopada uderzył w minę i zatonął.

Był to pierwszy taki przypadek na tym akwenie od momentu zakończenia I wojny światowej. W kolejnych dniach załogi innych statków również informowały o pojawieniu się dryfujących min, które najprawdopodobniej zerwały się na skutek silnego sztormu.

Według raportu przygotowanego po zatonięciu Blendy i przekazanego szwedzkim władzom przez załogę parowiec po pięciu minutach od zderzenia z miną zatoną. Załodze bez strat udało się bezpiecznie opuścić pokład i odpłynąć łodziami ratunkowymi.

Wrak spoczywa 60 metrów pod wodą i stanowi, na mocy fińskiego prawa, element dziedzictwa kulturowego Finlandii.

Źródło: divers24.pl

Fot. Wikimedia Commons

Marcin Marszałek

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*