mieszkańcy Mazowsza

Kim byli pierwsi mieszkańcy Mazowsza? Naukowcy rozwiązali zagadkę

Przez lata sądzono, że pierwsi osadnicy Mazowsza przybyli ze Skandynawii, ale najnowsze badania burzą ten mit. Okazuje się, że mieszkańcy Mazowsza z X wieku mieli znacznie bardziej zróżnicowane korzenie – od Słowian, przez Bałtów, aż po ludy azjatyckie. Tajemnicze kamienne grobowce rozsiane po regionie wreszcie zdradziły swoje sekrety, a odkrycia naukowców rzucają nowe światło na początki tej ziemi.

Przez długie lata dominował pogląd, że pierwsi osadnicy Mazowsza mieli skandynawskie korzenie. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Polskiej Akademii Nauk wykazały coś zupełnie innego. Społeczność zamieszkująca ten region w X wieku cechowała się zaskakującym zróżnicowaniem genetycznym, obejmującym trzy główne komponenty: słowiański, bałtyjski i azjatycki.

W mojej ocenie wyniki naszych badań są przełomowe, ponieważ po raz pierwszy za pomocą nowatorskich metod zweryfikowaliśmy hipotezy o pochodzeniu pierwszych mieszkańców Mazowsza. Największą niespodzianką było wykazanie poprzez analizy genetyczne, że nie mamy tu haplogrup skandynawskich, ale mieszkankę trzech innych: słowiańskiej, bałtyjskiej i azjatyckiej

– podkreślił prof. dr hab. Andrzej Buko z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN.

Kim byli pierwsi mieszkańcy Mazowsza? Kamienne grobowce – ślad dawnych społeczności

Inspiracją do badań były tajemnicze mazowieckie groby otoczone kamiennymi obudowami, które wciąż można odnaleźć w krajobrazie regionu. Te monumentalne konstrukcje, spotykane zarówno w zachodniej, jak i wschodniej części Mazowsza, od dawna intrygowały archeologów.

W kępach drzew wśród pól uprawnych można znaleźć olbrzymie głazy, które wystają z ziemi w układzie prostokątnym. W zachodniej części Mazowsza tworzą one konstrukcje w układach rzędowych przypominające mauzolea. We wschodniej części – na Podlasiu – częściej występują grobowce w mniejszych obudowach kamiennych, przylegające do siebie

– wyjaśniał prof. Buko, specjalista od początków państwa polskiego.

Przez niemal 150 lat naukowcy nie byli w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące pochodzenia tych grobów oraz tożsamości pochowanych w nich ludzi. Przełom nastąpił dzięki badaniom zespołu prof. Buko, realizowanym w ramach projektu Instytutu Archeologii i Etnologii PAN, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Interdyscyplinarne badania DNA i izotopów

Naukowcy zastosowali nowatorskie podejście badawcze, analizując te same szczątki z różnych perspektyw. W projekt zaangażowanych było pięć zespołów specjalistów, którzy skupili się na:

  • antropologii – określeniu długości życia, chorób i ogólnego stanu zdrowia pochowanych,
  • diecie – analizie wpływu odżywiania na zdrowie i tryb życia,
  • chronologii – ustaleniu, czy szczątki należały do osób miejscowych czy przybyszów,
  • genetyce – badaniu haplogrup w celu określenia pochodzenia populacji,
  • archeologii – konfrontacji wyników z dotychczasową wiedzą.

Analizy wykazały brak haplogrup skandynawskich. Zamiast tego odkryto:

  • haplogrupę słowiańską, typową dla terenów Polski,
  • haplogrupę bałtyjską, charakterystyczną dla ludów bałtyjskich,
  • haplogrupę azjatycką, wskazującą na wpływy Awarów, którzy we wczesnym średniowieczu zamieszkiwali Kotlinę Karpacką, a następnie migrowali dalej.

Wyniki badań przyniosły również przełom w datowaniu grobowców. Dotychczas zakładano, że monumentalne struktury na Mazowszu zaczęto budować dopiero w XI wieku. Jednak nowe badania dowiodły, że najstarsze z nich pochodzą z końca X wieku, co pokrywa się z ekspansją Piastów. Mniej monumentalne grobowce na Podlasiu są nieco młodsze, co sugeruje stopniowe przesuwanie się tego zwyczaju pogrzebowego na wschód.

Chrześcijaństwo i bałtyjskie tradycje pogrzebowe

Jak zauważył prof. Buko, pochówki w kamiennych obudowach są typowe dla wczesnochrześcijańskich społeczności Europy północno-zachodniej. Podobne konstrukcje odnaleziono w:

  • Szkocji,
  • Szwecji i Norwegii,
  • Pomorzu i Wielkopolsce (choć w bardziej rozproszonym układzie).

Największe skupisko tych grobowców znajduje się jednak na Mazowszu, co sugeruje, że zwyczaj ten dotarł tam wraz z pierwszymi chrześcijanami.

Wszystko wskazuje na to, że te elementy obyczajowości pogrzebowej przesuwały się z Mazowsza dalej, na wschód

– podsumował prof. Buko. Co ciekawe, wcześniejsze teorie zakładały, że tradycja ta przybyła ze wschodu, jednak badania podważyły ten pogląd. Pochówki w kamiennych obudowach przetrwały na Podlasiu nawet do XVI wieku, co świadczy o ich długiej obecności w kulturze regionu.


Źródło: PAP

Fot. poglądowa

bdh/cc

Comments are closed.