Na zamku w Łańcucie otwarto wystawę rekonstrukcji ubiorów dworu Jana III Sobieskiego

Od 11 października w sali balowej Muzeum – Zamku w Łańcucie, w woj. podkarpackim można oglądać wystawę poświęconą rekonstrukcji XVII-wiecznych strojów, noszonych przez króla Jana III Sobieskiego i jego świtę. Rekonstrukcji ubiorów dokonano w oparciu o portrety z tamtej epoki.

W sali balowej dawnej rezydencji magnackiej Lubomirskich i Potockich w Łańcucie prezentowane są rekonstrukcje 11 strojów wykonanych w oparciu o portrety m. in. króla Jana III Sobieskiego, Jakuba Ludwika Sobieskiego, Teresy Woronieckiej, a także królowej Marii Kazimiery.

Wśród prezentowanych strojów damskich szczególną uwagę zwraca rekonstrukcja sukni królowej Marii Kazimiery autorstwa Elżbiety Litwiniak na podstawie portretu z 1690 roku. Jest to błękitna kreacja z uszytą z przezroczystego jedwabiu koszulą, z ozdobnymi rękawami, wykończonymi białą koronką, podwiązanymi w okolicy łokcia białą wstążką. Rękawy koszuli są widoczne spod rękawów sukni.

Z innych kreacji uwagę przykuwa kunsztownie wykonana kopia sukni na podstawie portretu Teresy Woronieckiej. Strój składa się ze spódnicy oraz misternie wykonanego gorsetu, który okazał się najbardziej pracochłonnym elementem stroju. Marek Ziętek –  autor kreacji kanaliki w gorsecie przeszył ręcznie jedwabną nicią, osobno w każdym z elementów gorsetu. Następnie umieścił w nich rattanowe patyczki o średnicy 3 milimetrów, przycięte na odpowiednią długość  i na końcu poszczególne elementy gorsetu połączył ze sobą w jedną całość.

Równie interesująco na wystawie prezentują się stroje męskie. Zwłaszcza rekonstrukcja ubioru Jakuba Ludwika Sobieskiego, wykonana przez Justynę Helenę Lasotę, nad którą autorka pracowała cztery miesiące i wszystkie elementy stroju wykonała ręcznie zgodnie z XVII-wiecznymi zasadami krawiectwa. Warto również zwrócić uwagę na żupan króla Jana III Sobieskiego autorstwa Zofii Kolasińskiej oraz na pantofle będące wierną kopią obuwia noszonego przez Konstantego Władysława Sobieskiego, wykonane ręcznie przez Rafała Zielińskiego z czarnej skóry bydlęcej Podpodeszwa pantofli wykonana została z bydlęcego karku, kute podeszwy z kruponu, wkładka z naturalnego korka a obcasy autor wystrugał ręcznie.

Wystawa kopii XVII – wiecznych ubiorów na zamku Lubomirskich i Potockich w Łańcucie jest efektem wielomiesięcznej pracy i nauki uczestników konkursu, zorganizowanego przez Muzeum Pałacu króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Ekspozycja wystawiana będzie do 20 listopada.

Źródła: dzieje.pl, rzeszow.wyborcza.pl

Fot.: Wikimedia Commons

Zenon Purta

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*