100 ton żelazobetonu – czyli niemiecka zapora przeciwczołgowa odkryta przez drogowców

Podczas remontu skrzyżowania w okolicach Skwierzyny natrafiono na potężną zaporę przeciwczołgową. Stanowiła ona część fortyfikacji strzegących wschodniej granicy III Rzeszy.

W dniu wczorajszym przeprowadzona została akcja wydobycia z ziemi zapory przeciwczołgowej. Natrafili na nią robotnicy, podczas prac związanych z remontem drogi. Żelbetonowa bryła, o długości 11 metrów i niebagatelnej wadze 100 ton, znajdowała się tuż pod asfaltową nawierzchnią, w poprzek pasów ruchu. Umieszczona tam została najpewniej przez Niemców, w I połowie lat 30′ ubiegłego wieku. Zapora, wraz z pobliskim bunkrem, miała zagradzać drogę prowadzącą do Kostrzyna. Obiekty stanowiły część kompleksu fortyfikacji, znanego jako Międzyrzecki Rejon Umocniony. Był to system podziemnych schronów, którego przeznaczeniem była ochrona wschodniej granicy III Rzeszy. Łączna długość jego korytarzy wynosiła aż 35 km. W momencie rozpoczęcia budowy za potencjalnego agresora uważano Polskę, później obiekt był dostosowywany do obrony przed Armią Czerwoną. Ze względu na gabaryty zapory, do akcji jej wydobycia wykorzystano odpowiednio pokaźnej wielkości dźwig. Znalezisko zostanie umiejscowione obok wspomnianego wcześniej bunkra.

Adam Maksymiuk

źródła: tvn24.pl; miedzychod.naszemiasto.pl

Zdj.: Wikimedia Commons

One Comment

  1. Naprawdę MRU zostało na koniec nazwane bunkrem?? Autora zapraszam do wejścia na dół choćby PZW 724

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*