Niemieckie niszczyciele czołgów

Nashorn.Aberdeen.0007wakh

Nashorn (niem. „nosorożec”) (Zdj. Wikimedia Commons) – niemiecki niszczyciel czołgów z okresu II wojny światowej. Pełna, oficjalna nazwa brzmiała 8.8cm PaK43 (L/71) auf Geschützwagen III/IV (Sd. Kfz. 164), ale ogólnie znany był jako Panzerjäger Hornisse. Powstał w 1942 i miał stanowić jedynie tymczasowe rozwiązanie do momentu wejścia do służby projektowanych wtedy innych konstrukcji, ale pomimo słabego opancerzenia i dość wysokiej sylwetki pozostał w użyciu do końca wojny. Załoga: 5 (dowódca, celowniczy, dwóch ładowniczych, kierowca), silnik: silnik gaźnikowy, 12-cylindrowy Maybach HL120 TRM o mocy 300 KM (221 kW) przy 3000 obr./min., pancerz: spawany z płyt walcowanych, grubość: 10–30 mm, wymiary (dł/szer/wys): 8,44/2,68/2,65 m, masa: 24000 kg, prędkość: 42 km/h (po drodze) 20 – 24 km/h (w terenie), zasięg: 260 km (na drodze) 130 km (w terenie), uzbrojenie: 1 armata przeciwpancerna 8,8 cm Pak 43 L/71 kal. 88 mm (zapas amunicji – 18 szt.) 1 karabin maszynowy MG 34 (zapasa amunicji – 600 szt.), lata produkcji: 1943-1945, egzemplarze: 494

Ferdinand_in_the_Kubinka_Museum_01

Elefant (wcześniej nazywany Ferdinand) (Zdj. Wikimedia Commons) – ciężkie działo pancerne – niszczyciel czołgów używane przez armię niemiecką w czasie II wojny światowej. Pełne oficjalne oznaczenie pojazdu to Panzerjäger Tiger(P) (Sd.Kfz. 184). Załoga: 6 (dowódca, celowniczy, 2 ładowniczych, radiooperator, kierowca), silnik: 2 silniki gaźnikowe, 12-cylindrowy Maybach HL120 TRM poruszające 2 silniki elektryczne Porsche/Siemens-Schuckert o mocy 300 KM (221 kW) przy 3000 obr./min (każdy), pancerz: spawany z płyt walcowanych, grubość: 10–30 mm, wymiary (dł/szer/wys): 8,14/3,38/2,97 m, masa: 65000 kg, prędkość: 30 km/h (po drodze), zasięg: 150 km (po drodze) 90 km (w terenie), uzbrojenie: 1 armata PaK 43/2 L/71 kal. 88 mm, 1-2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm (po przebudowie do wersji Elefant, jeden zapasowy przechowywany w przedziale bojowym), lata produkcji: 1943, egzemplarze: 90

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*