Zrekonstruowano wygląd żony Jarosława Mądrego

Według badań polskich naukowców szczątki odkryte w grobie króla Jarosława Mądrego, panującego w latach 978-1054 na Rusi Kijowskiej, należą do jego drugiej żony Ingegerdy Szwedzkiej. Badania wykonano na potrzeby serialu dokumentalnego przygotowywanego przez ukraińską telewizję 1+1 „Ukraina. Przywracanie swojej historii” („Україна. Повернення своєї історії”), który miał premierę w czwartek, 26 sierpnia br.

Sarkofag Jarosława Mądrego i kobiety został otwarty po raz ostatni w 2009r. Grobowiec znajduje się w Soborze Sofijskim w Kijowie. W czasie tych badań ukraińscy naukowcy wykonali tomografie komputerową szczątków kostnych, a także badania antropologiczne, radiologiczne i izotopowe. Polscy naukowcy wykorzystali te badania przy rekonstrukcji twarzy kobiety. Polacy w swoich badaniach posiłkowali się także wynikami badań radzieckiego zespołu przeprowadzonych w 1939 r.

„Dotychczasowe ustalenia pozwalają wnioskować z dużym prawdopodobieństwem, iż kobieta, z którą pochowano władcę, to jego druga żona – Ingegerda Szwedzka, która przed śmiercią złożyła śluby zakonne” – mówi dr Dorota Lorkiewicz-Muszyńska z Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, koordynatorka projektu badawczego dotyczącego badań identyfikacyjnych i wykonała rekonstrukcję twarzy zmarłej kobiety.

Z posiadanej wiedzy historycznej wynika, że Ingegerda Szwedzka zmarła mając ok. 50 lat i to też potwierdzają badania naukowców. Kobieca czaszka wykazuje cechy charakterystyczne dla pochodzenia nordyckiego. Ingegerda Szwedzka to córka króla Szwecji Olafa i Astrydy.

Do największego sukcesu polskich badaczy należy odtworzenie prawdopodobnego wyglądu twarzy Ingegerdy. Do tego zabiegu użyli metod wykorzystywanych w medycynie sądowej do ustalania tożsamości nieznanych zwłok i szczątków kostnych.

„Osiągniecie takiego rezultatu nie było zadaniem prostym i składało się z wielu etapów” – mówi dr Lorkiewicz-Muszyńska.

Początkowo dr Wojciech Kociemba z Zakładu Neuroradiologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu zajął się analizą dostępnych danych pochodzących z tomografii, następnie razem z antropologiem wykonali dodatkowe analizy antropologiczne i radiologiczne. W następnym kroku eksperci wygenerowali model 3D czaszki z wykorzystaniem obrazów z tomografii komputerowej. Wykonania modelu podjął się dr Michał Rychlik z Politechniki Poznańskiej.

W następnej kolejność naukowcy zajęli się usytuowaniem gałek ocznych, zostały wyznaczone punkty antropometryczne i grubość tkanek miękkich. Rzeczy te były niezbędnie potrzebne do stworzenia modelu mięśni. Później dr Lorkiewicz- Myszyńska wykonała rekonstrukcje 3D. Ostatnim zadaniem postawionym przed grupą badaczy było stworzenie wizualizacje artystyczną twarzy królowej, zajął się tym artysta plastyk Mirosław Kuźma. Ostatnim krokiem do stworzenia modelu była teksturyzacja czyli koloryzacja modelu 3D korzystając z wersji artystycznej.

Źródło : naukawpolsce.pap.pl
Patrycja Krawczyk

One Comment

  1. Uwielbiam takie wątki w historii. No i zmarła otrzymała twarz. Bardzo podobna do skandynawskiej nacji, twarde rysy twarzy – bałabym się takiej żony na jego miejscu 🙂

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*