Już wkrótce każdy chętny będzie mógł wcielić się w rolę agenta wywiadu. Jako adept kursu kryptologii będzie starał się łamać szyfry, by – jeśli będzie najlepszy – wygrać atrakcyjne nagrody!
O CO CHODZI?
3. października rozpocznie się 6. edycja Internetowej Gry Kryptologicznej ŁAMACZE SZYFRÓW, nawiązującej do historii złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma przez polskich matematyków. Uczestnicy akcji wcielą się w adeptów kryptologii, by podobnie jak pogromcy Enigmy, zmierzyć się z tajnikami szyfrowania.
NIECO HISTORII
W latach 30. ubiegłego wieku trzech polskich matematyków: Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, dokonało rzeczy uznawanej za niemożliwą – złamali kod Enigmy. I choć szyfr podlegał ciągłemu udoskonalaniu, pierwsze włamanie wystarczyło, by przez całą II wojnę światową, na bieżąco poznawać treść depesz służb wojskowych III Rzeszy.
Sukces Polaków był niestety przez lata zapomniany, a nawet przypisywany komu innemu. Aby przypominać poczesną rolę matematyków i ich dowódców w złamaniu Enigmy, w 2009 roku powstała Internetowa Gra Kryptologiczna ŁAMACZE SZYFRÓW. Gra nie tylko przybliża postacie Rejewskiego, Różyckiego, Zygalskiego, jest także wyjątkową przygodą z kryptologią, dostępną dla każdego chętnego.
JAK TO BĘDZIE WYGLĄDAĆ?
Przed uczestnikami zabawy kilka wykładów o szyfrach i sposobach ich łamania. Każdy wykład podsumowują zagadki, których rozwiązanie jest przepustką do kolejnego. Zwycięża ten z zespołów, który pierwszy pokona wszystkie zadania. Podczas gry okazuje się, że sztuka dekryptażu wcale nie musi być trudna, a przy tym bawiąc się, przypominamy, że to właśnie Polacy jako pierwsi złamali kod słynnej Enigmy!
Wykłady i zagadki zostały przygotowane w różnym stopniu trudności, więc w grze mogą wziąć udział gracze już od 10 roku życia. Zabawa rusza 3 października, a rejestrować się do niej można aż do jej zakończenia, pod koniec października. Dla zwycięzców przewidziane są atrakcyjne nagrody.
Gra organizowana jest przez Stowarzyszenie Kulturalno – Turystyczne VIATOR a współfinansowana przez Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra.
Więcej informacji o grze: www.lamaczeszyfrow.pl.