Camille Jouneaux, Leonardo, Frida i przyjaciele. 800 lat malarstwa – 100 artystów
Szeroko rozumiana sztuka jest obecna w życiu każdego człowieka. Tylko od nas samych zależy, czy będziemy chcieli być jej odbiorcami i zastanawiać się, jakie przesłanie nam niesie. Miłość do sztuki, a szczególnie do malarstwa, to trudne uczucie. Tym trudniejsze, że muzea czy galerie kojarzą nam się ze szkolnymi wycieczkami, nudnymi punktami tych wyjazdów. Aby odczarować tę perspektywę należy sięgnąć po książkę Leonardo, Frida i przyjaciele C. Jouneaux.
Malarstwo istnieje od zarania dziejów. Na przestrzeni wieków zmieniała się jego forma; materiały niezbędne do tworzenia dzieł; przesłanie, które niosło. W ciągu ośmiuset lat w malarstwie zmieniło się wszystko. Począwszy od XIII wieku aż do czasów współczesnych artyści dążą do przekazania pewnej prawdy. Jest to prawda, którą należy odczytywać biorąc pod uwagę czasy, w których malarz tworzy swoje dzieło. “Leonardo, Frida i przyjaciele. 800 lat malarstwa – 100 artystów” daje niezwykły przekrój percepcji świata i jego symboli widocznych w obrazach.
Autor
Autorką recenzowanej pozycji jest Camille Jouneaux. To pisarka, która zajmuje się kulturą
i współpracuje z różnymi instytucjami kulturalnymi. Informacji w Internecie o Jouneaux jest niewiele – w lakonicznych opisach jednak znajdziemy wzmianki o tym, że autorka działa na rzecz popularyzacji kultury i docierania jej do szerszej publiczności.
W stworzonym katalogu dzieł malarstwa wydaje się być wybitnym i doświadczonym przewodnikiem, który wie, w jaki sposób przekazać informacje zróżnicowanemu gronu odbiorców.
Muzeum XXI wieku
“Leonardo, Frida i przyjaciele” to swego rodzaju wycieczka do muzeum. Nie byle jakiego – to muzeum na miarę XXI wieku, dostępne dla wszystkich (nawet bez wychodzenia z domu), po którym “oprowadza” doświadczony przewodnik.
Czytelnik nie będzie znudzony ani jedną informacją zawartą w tym dziele. Podróżując przez 800 lat malarstwa poznajemy nie tylko sztampowe obrazy minionych epok, ale też ludzi, którzy te obrazy stworzyli. Nie są to jednak nudne biografie. Każdy artysta został przedstawiony za pomocą trzech informacji – często anegdot.
Pięknie wydrukowane obrazy, o odpowiedniej wielkości pozwalają dostrzec nawet najmniejszy szczegół, co znów powoduje, że odbiorca ma wrażenie, jak gdyby znajdował się w galerii sztuki lub w muzeum. Camille Jouneaux nie chce zanudzić czytelnika. Jej książka to nie tylko historia sztuki i malarstwa – to także dobra zabawa, obcowanie z historią, możliwość wejścia “za kulisy” muzeum i przypatrywanie się pracy muzealników i restauratorów .
Leonardo, Frida i przyjaciele – struktura książki
800 lat malarstwa to pięknie oprawiona książka lub katalog, którego już sama okładka zachęca do sięgnięcia po tą pozycję. Książka opisuje dzieje malarstwa od Giotta do Banksy’ego, a sama treść została podzielona na pięć rozdziałów.
Każdy z rozdziałów poświęcony jest innym twórcom, tworzącym w podobnym czasie i stylu. Artyści zostali ułożeni chronologicznie, wraz z dziełem, które stworzyli. W pozycji znajdziemy metryczkę dzieła, ale też – co jest bardzo interesujące – szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych elementów obrazu, kolorystyki, zastosowanych perspektyw.
Książka zawiera też przerywniki, ciekawostki, które bardzo urozmaicają lekturę i są jednocześnie czymś w rodzaju przerwy na reklamę – pozwalają przez chwilę oderwać się od podróży po tym nowoczesnym “muzeum”. Pracę Jouneaux wieńczą: bibliografia, indeksy, spis dzieł i tematów oraz źródła pochodzenia ilustracji.
Leonardo, Frida i przyjaciele. 800 lat malarstwa – 100 artystów – ocena
Jest to arcydzieło. Po pierwsze dlatego, że trudno doszukać się w tej pozycji jakichkolwiek braków czy nieścisłości. Wszystko w “Leonardo, Frida i przyjaciele” jest przemyślane i ciekawie zaprezentowane. Po drugie to przydatny leksykon dla każdego odbiorcy, niezależnie od wieku, w którym wiedza przeplata się z ciekawostkami.
Wreszcie, po trzecie, Camille Jouneaux stworzyła muzeum idealne – tak można nazwać jej książkę o historii malarstwa. Czytelnik nie musi wychodzić z domu, pokonywać wielu kilometrów czy granic państw, aby zobaczyć wybitne dzieło wybitnego artysty w warunkach domowych. Co więcej, zaopatrzone odpowiednim, nie nudnym opisem.
Wydawnictwo Znak Horyzont
Ocena recenzenta: 6/6
Karolina Wysińska
Recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwem Znak Horyzont.