Tego dnia 1919 roku urodził się Władysław Grobelny
Władysław Grobelny, mieszkaniec okolic Krotoszyna, walczył podczas drugiej wojny światowej, a następnie służył w RAFie, jest też trzykrotnym kawaler Krzyża Walecznych. Niewielu zna jego historię.
Władysław Grobelny urodził się Nowym Folwarku jako syn Stanisława Grobelnego i Józefy Wojciechowskiej. Ukończył Szkołę Powszechną w Brzozie, a następnie pięć klas Gimnazjum im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie. Mimo dobrych wyników w nauce gimnazjum nie ukończył i rozpoczął pracę w Domu Towarowym znajdującym się na krotoszyńskim Rynku.
W 1937 roku zwolnił się z pracy i postanowił spełnić marzenia wstępując w tajemnicy przed rodzicami do Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy. We wrześniu 1939 roku przebywał na Wyższym Kursie Pilotażu przy Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w Ułężu. Wraz z nimi został ewakuowany na Węgry. Jest jednym z niewielu ocalałych pilotów z SDPLdM, podczas chaotycznej ewakuacji Centrum. Przez Węgry, Rumunię, Jugosławię i Grecję dotarł do Francji w listopadzie 1939 roku.
Dnia 12 lutego 1940 roku znalazł się w Wielkiej Brytanii. Rozpoczął wyszkolenie odświeżające, które trwało od 21 czerwca do 23 lipca. Na praktykę został wysłany do Centralnej Szkoły Obrony Przeciwlotniczej nr 1 (AA CU). Kolejne wyszkolenie rozpoczął 12 listopada w 18 Jednostce Wyszkolenia Bojowego. Szkolenie zostało przerwane i powrócił do Bazy Blackpool. Następnie został wysłany na szkolenie do 58 Jednostki Wyszkolenia Bojowego.
Został skierowany do 317 Wileńskiego dywizjonu myśliwskiego. Dywizjon ten latał na samolotach „Hurricane” i „Spitfire”. Od 8 kwietnia do 15 czerwca przebywał na urlopie we Bazie Blackpool, a następnie został odkomenderowany do 316 warszawskiego dywizjonu myśliwskiego. Na przełomie lipca i sierpnia 3 najlepszych pilotów odesłano do 302 dywizjonu myśliwskiego, który walczył 19 sierpnia pod Dieppe.
Plutonowy Władysław Grobelny był wśród nich. Następnie powrócił do własnej jednostki. Dnia 30 marca 1945r. odszedł do Polskiej Szkoły Pilotażu Podstawowego nr 16 (STFS), gdzie czekał na kurs instruktorski. Szkolenie trwało od 27 kwietnia do 20 listopada. Później znalazł się w Polskim Lotniczym Korpusie Przysposobienia i Rozmieszczenia (PRC) na stacji Hucknuall.
17 grudnia 1947 roku wstąpił do Royal Air Force (RAF). Wstępując do RAFu starszy sierżant Władysław Grobelny dostał stopień Warant Officer, w 1951 roku został został Master Aircrew (odp. Chorążego). W 1953 roku został awansowany na stopień Flying Officer (odp. Podporucznika), a w latach 60. XX w. był już Flight Lieutnant (od. Kapitana).
Służbę zakończył w 1973 roku jako Squadron Leader (major). Podczas służby w RAFie miał numer 780566. W czasie wojny wykonał 126 lotów bojowych. Za zasługi został odznaczony trzykrotnie Krzyżem Walecznych, trzykrotnie Medalem Lotniczym, Brązowym Krzyżem Zasługi (1961r.), Star 1939-45, France – Germany Air, Air Crew Europe Star, War Medal, Mentional In Despatches, Air Force Cross, Quenns Commendation for Valuble Serwice In the Air (1966r.) oraz C In C’s Bomber Comand Commendation.
Podczas wojny poznał najsłynniejszego polskiego asa przestworzy generała brygady Stanisława Skalskiego. Polskę odwiedził tylko raz, w 1976 roku. Odwiedził wówczas rodzinne strony. Zawsze cechowała go skromność. Jest żonaty, ma córkę i syna oraz czterech wnuków. Obecnie mieszka w Marlbough, ośmiotysięcznym miasteczku w hrabstwie Wiltshire w środkowej Anglii.
Macie tam jakiegoś korektora od ortografii?