Martwy błękit, Krzysztof Bochus
Martwy błękit to drugi tom serii Krzysztofa Bochusa z radcą kryminalnym Christianem Abellem w roli głównej. Akcja dzieje się tym razem w Wolnym Mieście Gdańsku i Sopocie. Podobnie jak w Czarnym Manuskrypcie i tym razem napotkamy tajemnice przeszłości. Powieść z pogranicza kryminału noir, sztuki i zagadek historii zabierze nas w świat Kabały i obrazów Dawnych Mistrzów.
Krzysztof Bochus jest z zawodu dziennikarzem i wykładowcą akademickim na wyższej uczelni dziennikarskiej. Jest też autorem wielu publikacji prasowych i współautorem kilku wydawnictw książkowych o charakterze historycznym. Był redaktorem naczelnym miesięcznika „Sukces”. W marcu 2017 roku ukazała się jego debiutancka powieść kryminalna Czarny manuskrypt rozgrywająca się w niemieckim Marienwerder (Kwidzynie). Jego drugi tom – przenosi akcję na niemieckie Pomorze.
W kwietniu 1933 roku w luksusowej willi w Sopocie zostają znalezione zwłoki znanego żydowskiego kolekcjonera sztuki Saula Rottenberga. Początkowo wszystko wskazuje na samobójstwo, lecz wkrótce giną kolejni przedstawiciele bogatej patrycjuszowskiej rodziny. Gdański radca kryminalny Christian Abell z nieodłącznym wachmistrzem Kukulą mają trudny orzech do zgryzienia. Ginie bezcenny zbiór Rottenberga – 28 obrazów Dawnych Mistrzów – m.in. Dürera, Holbeina, Bruegela, którym niezwykle interesują się rosnący w siłę naziści. Kluczem do odnalezienia kolekcji jest tajemniczy świat Kabały. W Prezydium Policji także trzeba się mieć na baczności – nie wiadomo komu można zaufać w tej delikatnej sprawie, której szefowie chcą „ukręcić łeb”. Abell, nie bacząc na konsekwencje, postanawia odnaleźć mordercę.
Podobnie jak pierwszy tom, Martwy błękit to świetny przedwojenny kryminał noir, z dużą dawką historii i historii sztuki. Krzysztof Bochus perfekcyjnie, z dbałością o szczegóły oddał klimat fascynujących lat 30. na niemieckim Pomorzu. Odtworzył dawne nazwy topograficzne, knajpy i uliczki, półświatek przemytników gdańskich i afery łapówkarskie przedwojennego Sopotu. Ciekawie kontrastuje także ukazanie kolorytu przedwojennego sopockiego kurortu wraz ze słynnym kasynem i willami z mrocznym, średniowiecznym Gdańskiem, jego dokami i niebezpiecznymi zaułkami. Nad wszystkim góruje duch budzącego się nazizmu i nadciągającej apokalipsy.
Profesjonalnie wydany przez MUZA SA Martwy błękit jest jednym z najlepszych polskich kryminałów tego roku. Gorzki, wciągający, trzymający rozwiązanie aż po ostatnie strony – stanowi nową jakość na rynku kryminałów retro.
Autor aktualnie zbiera materiały i przygotowuje się do napisania ostatniej, trzeciej części losów radcy kryminalnego Christiana Abella.
Patronat medialny objął portal historyczny historykon.pl.
Ocena recenzenta: 6/6
Wydawnictwo: MUZA SA
Dariusz Wierzański