Zespół badaczy na podstawie nowych zdjęć sonarowych uważa, że odnaleziono samolot Amelii Earhart. Są jednak tacy, którzy się z tym nie zgadzają
Grupa badaczy z Deep Sea Vision opublikowała zdjęcia, na których według nich widoczny jest samolot Amelii Earhart, którym udała się w lipcu 1937 roku w najdłuższy lot na świecie. Do tej pory nie wiadomo, co się stało z samolotem i Amelią. Czy samolot Amelii Earhart został odnaleziony?
Grupa znana jako Deep Sea Vision opublikowała pod koniec stycznia 2024 roku podwodne obrazy sonarowe, które przypominają samolot umieszczony ponad 4900 metrów pod wodą. Zespół wykonał zdjęcie około 160 kilometrów od Howland Island, niezamieszkałego atolu koralowego w środkowej części Oceanu Spokojnego, gdzie Amelia Earhart miała zatankować paliwo podczas swojej drugiej i ostatniej próby okrążenia świata na równiku w 1937 roku. Podczas tej ekspedycji A. Earhart leciała Lockheedem Electra 10E, dwusilnikowym samolotem.
Jedną z najbardziej unikalnych kluczowych cech samolotu [Amelii Earhart] były charakterystyczne podwójne stateczniki pionowe na ogonie (…) Obraz sonaru pokazuje coś, co wydaje się być dwoma silnymi echami z miejsca, w którym te dwa stabilizatory pionowe byłyby umieszczone
– napisał Tony Romeo, były pilot i dyrektor generalny Deep Sea Vision, w e-mailu wysłanym do Live Science.
W okresie od września do grudnia 2023 roku 16-osobowa załoga z Deep Sea Vision zbadała ponad 492 metry kwadratowe dna oceanicznego za pomocą podwodnego drona „Hugin”, urządzenia w kształcie torpedy, które autonomicznie manewruje w wodzie i skanuje dno morskie.
Niektórzy eksperci twierdzą, że zdjęcia są wystarczająco wiarygodne, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że był to samolot Amelii Earhart.
Jednak inni, w tym Międzynarodowa Grupa ds. Odzyskiwania Historycznych Samolotów (The International Group for Historic Aircraft Recovery – TIGHAR), poddają ten pomysł w wątpliwość. Przedstawiciele TIGHAR powiedzieli, że wierzą, iż Amelia Earhart wylądowała na wyspie Kiribati i żyła jako rozbitek, zanim umarła.
Aby skrzydła Electry mogły złożyć się do tyłu, jak pokazano na zdjęciu sonarowym, cała środkowa część musiałaby ulec awarii na styku skrzydła i kadłuba – a to po prostu niemożliwe.
– przekazali przedstawiciele TIGHAR. T. Romeo zaproponował jednak wyjaśnienie tej rozbieżności:
Ważne jest, aby pamiętać, że dane sonarowe będą wydawać się coraz bardziej rozciągnięte, im dalej obiekt znajduje się od sonaru. Z tego powodu skrzydła wydają się być rozciągnięte lub „zamiatane”
– powiedział T. Romeo, który zainwestował w podróż 11 milionów dolarów.
Zauważysz, że część ogonowa również wydaje się być „zamieciona” z tego samego powodu (…) Jeśli ogon i skrzydła są „wyprostowane”, kształt celu wygląda bardzo podobnie do Lockheed Electra [Amelii Earhart].
Samolot Amelii Earhart odnaleziony?
Wyszukiwanie sonarowe od dawna jest używane do mapowania dna morskiego w celach nawigacyjnych lub do poszukiwania zaginionych obiektów, takich jak samoloty i wraki statków. Jednak obrazy z ekstremalnych głębokości, na których Deep Sea Vision zarejestrował skan, mogą wyglądać niewyraźnie, jak powiedział Eric Terrill, naukowiec morski ze Scripps Institution of Oceanography, części Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.
Ze względu na znaczną głębokość wielu obszarów oceanicznych, przesyłanie dźwięku o wysokiej częstotliwości nadającego się do obrazowania na duże odległości przy jednoczesnym uzyskaniu wyraźnego sygnału zwrotnego stanowi poważne wyzwanie dla niezbędnego rozmiaru nadajnika i fizyki rozchodzącego się dźwięku
– powiedział E. Terrill Live Science w e-mailu. Dodał jednak, że obraz jest przekonujący i zasługuje na dalszą uwagę.
Zespół Deep Sea Vision nie oznaczył obrazu sonarowego, dopóki nie przejrzał swoich danych, około 90 dni po rozpoczęciu ekspedycji, czyli dwa miesiące po pierwszym przechwyceniu danych. W tym czasie było już za późno, aby zawrócić, a ich dron nie miał działającej kamery, gdy przeleciał nad tym miejscem, jak powiedział Romeo w rozmowie z The Wall Street Journal.
W rezultacie, nie wzmocnili jeszcze swojego odkrycia dowodami fotograficznymi ani odkrytymi szczegółami, takimi jak numery seryjne, które mogłyby potwierdzić, że statek pasuje do Elektry Amelii Earhart.
Istnieje możliwość, że jest to inny samolot lub nawet samolot z czasów II wojny światowej
– powiedział T. Romeo. Dodał jednak, że nie są znane żadne przypadki zaginięć samolotów w tym rejonie. Zespół Deep Sea Vision planuje wrócić na miejsce jeszcze w tym roku, aby przeprowadzić dalsze badania.
Amelia Earhart
W styczniu 1935 roku Amelia Earhart została pierwszą osobą, która samotnie przeleciała nad Pacyfikiem. Ale najbardziej znana jest z tego, że była pierwszą kobietą, która przeleciała nad Atlantykiem jako pilot w 1932 roku. Tę podróż ukończyła również w pojedynkę. W 1928 roku przepłynęła ten ocean już jako pasażer. Była także pierwszą kobietą, która tego dokonała.
Na początku lipca 1937 roku wraz z nawigatorem Fredem Noonanem wyruszyła w najdłuższy lot na świecie. Jednak do celu 47 000-kilometrowego lotu nigdy nie doszło. Do tej pory nie wiadomo jeszcze, co dokładnie się stało.
Ostatni lot Amelii Earhart
Ich celem była Howland, niewielka wyspa o długości kilku kilometrów, 6 metrów nad poziomem morza. Na tej wyspie zbudowano pas startowy specjalnie na potrzeby rekordowego lotu. Wyspa była oddalona o 4110 km.
Ostatni meldunek o pozycji i kontakt wzrokowy miał miejsce po 1300 km, kiedy przelecieli nad wyspami Nikumaroro. Okręt amerykańskiej straży przybrzeżnej, kuter Itasca, został zacumowany w pobliżu Howland, aby skierować samolot Amelii Earhart na wyspę.
Wkrótce stało się jasne, że Amelia Earhart i Fred Noonan mają niewielkie doświadczenie w posługiwaniu się nawigacją radiową. Częstotliwości, których używała Amelia Earhart, nie były zbyt odpowiednie do określenia właściwego kierunku, a odbiór wysyłanych przez nią wiadomości był bardzo słaby.
Sprzęt nadawczo-odbiorczy o niskiej częstotliwości, który pozwoliłby zlokalizować samolot, został pozostawiony przez Amelię Earhart na Nowej Gwinei. Po sześciu godzinach bezowocnych prób nawiązania dwukierunkowego połączenia radiowego, stracono wszelki kontakt radiowy.
Wspólne poszukiwania marynarki wojennej i straży przybrzeżnej nie przyniosły śladu lotników ani ich samolotów. Od tamtej pory los Amelii Earhart i Freda Noonana był przedmiotem wielu plotek i spekulacji.
Ostatnie badania pokazują, że Earhart zboczyła z kursu po minięciu wysp Nukumanu i poleciała do punktu położonego 160 km na północny zachód od Howland, nie zdając sobie z tego sprawy. Śledczy na ogół zakładają, że samolot rozbił się w morzu z powodu braku paliwa.
Jednak grupa badawcza z TIGHAR twierdzi, że samolot wylądował awaryjnie na wyspie Nikumaroro (w dzisiejszym Kiribati) i że Amelia Earhart i Fred Noonan ostatecznie tam zginęli. Badania na bezludnej wyspie miały dostarczyć wskazówek potwierdzających tę teorię.
Zajrzyj też tu:
- Amelia Earhart: nowe zdjęcie i hipotezy
- To nie Amelia Earhart! Błędnie zinterpretowano niedawno odnalezioną fotografię
- Odkryto nieznany film, na którym uwieczniono Amelię Earhart
Inna teoria głosi, że Amelia Earhart i Fred Noonan zostali schwytani przez Japończyków, gdy rozbili się na wyspie Saipan. Następnie zostali rzekomo straceni pod zarzutem szpiegostwa.
Źródła:
- Deep Sea Vision, Instagram
- Kiley Price, Amelia Earhart’s plane may have crashed in the heart of the Pacific Ocean, explorer claims, Lice Science [dostęp: 31.01.2024].
- Nidhi Subbaraman, Is This Amelia Earhart’s Long-Lost Plane?, The Wall Street Journal [dostęp: 31.01.2024].
Fot. Wikimedia Commons/ Deep Sea Vision, Instagram