29 lipca 1939 roku Witold Gombrowicz opuścił Polskę

Tego dnia 1939 roku Witold Gombrowicz, jako pasażer dziewiczego rejsu statku MS „Chrobry” opuścił Polskę i wypłynął do Ameryki Południowej

Tego dnia 1939 roku Witold Gombrowicz opuścił Polskę, do której już nigdy nie wrócił. Ale to także rocznica pierwszego rejsu statku pasażerskiego MS „Chrobry”, którego pasażerem był Gombrowicz.

Witold Gombrowicz

Witold Gombrowicz urodził się 4 sierpnia 1904 roku. Był polskim pisarzem i dramaturgiem. Jako autora kojarzy się go ze swą pierwszą wydaną powieścią, Ferdydurke. Wydał ją w 1937 roku. Choć za życia nie cieszył się sławą, dziś jest jednym z najbardziej docenionych postaci polskiej twórczości. I to dopiero Ferdydurke przyniosło mu popularność.

Tuż przed wybuchem wojny udał się na dziewiczy rejs MS „Chrobry” do Ameryki Południowej. Tam, na wieść o wybuchu wojny w Europie, postanowił przeczekać. Przebywał w Buenos Aires. W 1941 roku zgłosił się na ochotnika, lecz uznano go za niezdolnego do służby wojskowej. Został w Argentynie do 1963 roku, żyjąc w niedostatku.

W latach 60. zyskał ogromną popularność dzięki swojej twórczości. Jego dramaty znano wtedy na całym świecie. Wystawiano je w teatrach w Niemczech, Francji czy Szwecji. Wrócił do Europy, lecz nigdy do Polski. Resztę życia spełnił niedaleko Nicei we Francji, gdzie zmarł w 24 lipca 1969 roku.

MS „Chrobry”

MS „Chrobry” w parze z MS „Sobieski” mieli zastąpić SS „Kościuszko” i SS „Pułaski”. To polski statek pasażerski, którego historia jest bardzo krótka. W swój pierwszy rejs wypłynął z Gdyni do Buenos Aires 29 lipca 1939 roku. Przewoził 1 167 pasażerów i bez przeszkód dotarł do Buenos Aires 19 sierpnia 1939 roku.

Oprócz Gombrowicza, na statku znajdowali się także m. in. senator Jan Rembieliński, ambasador Władysław Mazurkiewicz, pisarz Bohdan Pawłowicz czy pisarz Czesław Straszewicz.

Statek opuścił Buenos Aires 24 sierpnia, aby powrócić do Gdyni. Jednak przez wybuch wojny nigdy tam nie wrócił. Gdy wybuchła wojna, znajdował się w pobliżu Pernambuco w Brazylii. Po 40 dniach w porcie w Brazylii, a następnie po trzytygodniowym rejsie po Atlantyku. statek skierował się do Southampton w Wielkiej Brytanii.

W Wielkiej Brytanii statek został przebudowany do transportu wojskowego. Był używany na przykład podczas kampanii w okolicach Narwiku. 14 maja 1940 wypłynął z Tjeldsundet przewożąc wojska brytyjskie do Bodø. Tego dnia tuż przed północą niemieckie bombowce trzykrotnie zaatakowały statek na środku Vestfjorden. Statek podpalono, amunicja eksplodowała. Zginęło kilku oficerów i żołnierzy. Eskorta w postaci niszczyciela HMS Wolverine, pomogła 700 ocalałym na statku.

Opuszczony przez pasażerów MS „Chrobry” został zatopiony 16 maja przez samolot z lotniskowca HMS Ark Royal.

Przeczytaj też: Giedroyc – Gombrowicz. Wokół trudnej znajomości

fot. Bohdan Paczowski

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*