znalezisko w krzcinie

Znalezisko w Krzcinie – odkryto niemiecki samolot z II wojny światowej

Odkopano niesamowite znalezisko w Krzcinie – niemiecki bombowiec z okresu II wojny światowej

Znalezisko w Krzcinie (gm. Koprzywnica) potwierdza opowieści przekazywane przez mieszkańców o rozbitym niemieckim samolocie podczas II wojny światowej. Grupa Eksploracyjno-Historyczna WISŁA odnalazła w tym miejscu szczątki bombowca Heinkel He 111.

Znalezisko w Krzcinie – legendy okazały się prawdziwe

W okolicy Krzcina opowieści o rozbitym niemieckim samolocie podczas II wojny światowej były dobrze znane. Choć nikt z mieszkańców nie był w stanie podać dokładnej lokalizacji, poszukiwań podjęła się Grupa Eksploracyjno-Historyczna WISŁA w październiku tego roku.

Dzięki analizie map na Geoportalu i przy pomocy detektorów metali, po kilku tygodniach poszukiwań natrafili na szczątki bombowca. Grupa jest wspierana przez Stowarzyszenie Historyczno-Eksploracyjne „Pamięć”. 12 listopada 2023 roku poszukiwacze zaprezentowali swoje znaleziska:

  • fragmenty bombowca Heinkel He 111,
  • i różne przedmioty osobiste, należące do jego załogi (dwie obrączki, dwa zegarki, łańcuszek, dwa nieśmiertelniki),
  • ludzkie kości, tabliczkę znamionową z napisem Heinkel He 111 i dwa karabiny kabinowe.

Chcielibyśmy, aby to wszystko trafiło kiedyś do rodzin tych ludzi

– powiedział Krzysztof Pitra, dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Koprzywnicy, przy którym działa Grupa „Wisła”.

Według opowieści, latem 1944 roku samolot miał lecieć dość nisko, gdy został zestrzelony przez radzieckich żołnierzy, po czym wzbił się, a następnie runął w ziemię, pozostawiając głęboki lej i rozsypane pozostałości, a ciała dwóch członków załogi zostały zabrane przez Rosjan.

Na miejscu jednak znaleziono kości i nieśmiertelniki. Poszukiwania nadal trwają, a eksploratorzy mają nadzieję na więcej znalezisk.

Heinkel He 111

Heinkel He 111 to niemiecki dwusilnikowy bombowiec produkowany w latach 1935-1944 przez Ernst Heinkel Flugzeugwerke w Rostocku i Heinkel-Werke Oranienburg, głównie dla Luftwaffe.

W celu obejścia wymogów traktatu wersalskiego, He 111 został oficjalnie opracowany jako samolot pasażerski dla Lufthansy. Jednak od początku był projektowany głównie jako bombowiec dla niemieckiej nazistowskiej Luftwaffe. Dlatego nazywano go również „tajnym zamachowcem” lub „wilkiem w owczej skórze”.

Prototyp oblatano 24 lutego 1935 roku. Po dalszym rozwoju konstrukcji, typ ten został po raz pierwszy użyty podczas hiszpańskiej wojny domowej,  a z późniejsze modele podczas II wojny światowej.

Był to trzon niemieckiej floty bombowej, która ostatecznie służyła na wszystkich frontach. Po raz pierwszy 1 września 1939 roku, gdy rozpoczęła się akcja Fall Weiss, a Niemcy jako zaatakowały Polskę.

Wcześniejsze wersje, które były intensywnie testowane w Hiszpanii, były używane wraz z nowszymi wariantami He 111P. Również podczas Blitzkriegu, który rozpoczął się od Fall Gelb 10 maja, często używano wariantów 111P i pierwszych 111H, w tym Kampfgeschwader 54 „Totenkopf” (np. w trakcie bombardowania Rotterdamu).

Podczas bitwy o Anglię brak wystarczającego uzbrojenia obronnego podczas dziennych nalotów bombowych pokazał słabość samolotów w konfrontacji z Hurricane’ami i Spitfire’ami RAF-u. W 1940 roku samoloty brały udział w nocnych nalotach bombowych na angielskie miasta, w tym na Coventry.

W 1941 roku RAF był już tak zaawansowany technicznie, że jego nocne myśliwce były w stanie zestrzelić Heinkla 111.

Samolot był również używany jako samolot transportowy oraz jako szybowiec holujący. Chociaż pod koniec II wojny światowej był przestarzały, musiał pozostać w służbie z powodu problemów rozwojowych z jego następcą, Heinclem He 177.

Heinkel służył również jako platforma startowa dla V-1. Najbardziej osobliwą wersją był Heinkel He 111Z, w którym dwa kadłuby były połączone jednym skrzydłem z piątym silnikiem pośrodku. Typ ten został zbudowany między innymi do holowania szybowca transportowego Messerschmitt Me 321 Gigant.

Sam He 111 pozostał w służbie do końca II wojny światowej, ale zbudowany na licencji CASA 2.111 służył w hiszpańskich siłach powietrznych do 1965 roku. Samolot zakupiły także Chiny, Włochy, Bułgaria, Węgry, Rumunia i Słowacja.


Fotografia poglądowa

Źródła:

  • Jan Matoga, Znaleźli w polu niemiecki bombowiec. Legenda okazała się prawdą, rmf24 [dostęp: 15.11.2023].
  • Pod Koprzywnicą eksploratorzy odkopali niemiecki samolot z czasów II wojny światowej, tyna.info.pl [dostęp: 15.11.2023].

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*