17 czerwca 1915 roku urodził się Mirosław Ferić

Porucznik pilot Wojska Polskiego, kapitan (ang. Flight Lieutnant) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski.

Urodził się na terenie Austro – Węgier w rodzinie mieszanej.Ojciec Mirosława był Chorwatem a matka Polką.
Po śmierci ojca, który zginął w podczas I Wojny Światowej matka postanawia powrócić do Polski.
Zamieszkują w Ostrowie, gdzie ukończył gimnazjum.
Mirosław wstępuje do szkoły lotniczej w Dęblinie i kończy ją w stopniu podporucznika pilota.Przydzielony do 111 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki.We wrześniu 1939 roku brał udział w kilkunastu walkach powietrznych.Ewakuował się do Rumuni gdzie został internowany.Przedostaje się jednak do Francji, docierając do Blackpool gdzie mieści się Polska Baza Lotnicza.Przydzielony został do formującego się w Northolt 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki, spadkobiercy tradycji 111 eskadry myśliwskiej.Koledzy nadają mu przydomek ”OX”. Bierze udział w Bitwie o Anglię. W święto Konstytucji 3 Maja w 1941 r. Ferić awansowany został na porucznika, a cztery dni później na falach radia BBC przemawiał o sukcesach polskich lotników w Wielkiej Brytanii. W połowie października 1941 r. został przeniesiony na odpoczynek lecz wkrótce powraca do latania bojowego.
14 lutego 1942 r. wystartował na Spitfirze II na lot treningowy. W okolicach lotniska, podczas wykonywania akrobacji na niskiej wysokości, od Spitfire’a urwało się skrzydło. Maszyna spadła a pilot zginął na miejscu.Został pochowany na cmentarzu w Northwood.Po śmierci awansowany do stopnia kapitana.
Odznaczony Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari,
Krzyżem Walecznych dwukrotnie,Polową Odznaką Pilota
Distinguished Flying Cross.

————————————————————————–
Na liście Bajana sklasyfikowany został na 10 pozycji z 9 i 1/3 samolotów Luftwaffe zestrzelonymi na pewno, jednym zestrzelonym prawdopodobnie i jednym uszkodzonym.

Zestrzelenia pewne:

1/3 Hs 126 – 8 września 1939
Bf 109 – 31 sierpnia 1940 (myśliwiec zestrzelony typ E7 z 3/LG2)
Bf 109 – 6 września 1940 (pilotował Hurricane’a P3700, myśliwiec zestrzelony pochodził z 9/JG27)
Bf 109 – 15 września 1940 (pilotował Hurricane’a R2685, myśliwiec zestrzelony pochodził z 1/JG52 lub 1/JG53)
Bf 110 – 15 września 1940 (pilotował Hurricane’a R2685, myśliwiec zestrzelony pochodził z 13/LG1)
He 111 – 27 września 1940 (pilotował Hurricane’a V6681)
Bf 109 – 27 września 1940 (pilotował Hurricane’a V6681)
Bf 110 – 5 października 1940 (pilotował Hurricane’a V6681)
Bf 109 – 22 czerwca 1941

Zestrzelenia prawdopodobne:

Bf 109 – 2 września 1940 (pilotował Hurricane’a R4178, myśliwiec zestrzelony pochodził z 9/JG3)

Uszkodzenia:

Bf 109 – 27 czerwca 1941

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*