Bękart, reż. Nikolaj Arcel, 2023
Bękart duńskiego reżysera Nikolaj Arcel przedstawia dramat kostiumowy osadzając Madsa Mikkelsena w roli głównej. Porywająca historia duńskiego kapitana, walczącego z szalonym arystokratą w XVIII-wiecznej Danii.
Bękart jest adaptacją duńskiego bestsellera historycznego „The Captain And Ann Barbara” z 2020 roku napisanego przez Idę Jessen. Warto dodać, że film wyróżniono na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Biennale w Wenecji 2023 roku.
O czym jest Bękart?
Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen) marzy o awansie społecznym, który chce osiągnąć poprzez zrealizowanie pragnienia króla Danii, żeby skolonizować nieużytkowane wrzosowiska na Półwyspie Jutlandzkim. Trudne warunki klimatyczne, jak niska temperatura oraz częste mrozy zestawione ze słabą jakością gleby były główną przyczyną zarówno biedy, jak i ciągłego głodu w społeczeństwie.
Problem został zażegnany dopiero w XVIII wieku, kiedy sprowadzono do Skandynawii ziemniaka, który może rozwijać się w każdej ziemi. Wyjątkowa roślina dająca pożywienie w najcięższych warunkach mroźnej północy zapoczątkowała powszechny rozwój. Zażegnanie niedożywienia społeczeństwa wpłynęło wprost na demografię Skandynawii, a zwłaszcza na eksplozję populacji w Szwecji.
Arcel poruszył ważną kwestię jaką jest walka klas, ciągłej rywalizacji w społeczeństwie. Bowiem klasizm w epoce XVIII-wiecznej jest oparty na pochodzeniu i przynależności do arystokracji. Jednostki spoza tej grupy od początku miała trudności w osiągnięciu czegoś.
Początkowo propozycją Kahlena rada ministrów króla Danii nie była zainteresowana, gdyby nie jego propozycja, iż samodzielnie sfinansuje kolonizację wrzosowiska. Następnie znów wysoko urodzony arystokrata Schinkel staje naprzeciw Kahlenowi. Szlachcic wielokrotnie poniża kapitana Ludviga za jego pochodzenie, niby zapchloną perukę albo posiadanie jedynie munduru wojskowego.
Jaki jest Bękart?
Bękart trzyma w napięciu, dzięki ciągłej rywalizacji lokalnego sędzi ziemskiego „de” Schinkela, który domaga się uległości od Kahlena kolonizującego nieprzebrane pustkowia wrzosowisk. Mężczyźni prezentują stereotypową męskość, w której każdy chce udowodnić swoją wyższość drugiemu. Wytrwały Kahlen swoją żołnierską dyscyplina i zapałem, a Schinkel okrucieństwem, statusem oraz intrygą.
Ważna w trakcie całego filmu jest przemiana Ludviga w coraz cieplejszego człowieka, który przestaje być obojętny na ludzki los. Najważniejszą rzeczą w życiu zaczyna być dla niego rodzina stworzona z przypadku. Przygarnięta ciemnoskóra sierota Anmai Mus (Melina Hagberg) oraz służąca Ann Barbara (Amanda Collin) widząca w Kahlenie możliwość dokonania zemsty na swoim byłym właścicielu.
Anmai Mus uczy zimnokrwistego, racjonalnego kapitana miłości rodzicielskiej oraz przedstawia otwartość bohatera na odmienność i brak wiary w przesądy, gdy nowo przybyli osadnicy przeciwnie oskarżają dziewczynkę o przeróżne niepowodzenia.
Wspomniane nagrody w Wenecji oraz bardzo dobre zdjęcia bezkresu wrzosowisk jutlandzkich zachęcają do obejrzenia. Czarny humor rozweselający widza przeplata się z przemianą głównego bohatera, któremu od początku kibicujemy, aby spełnił swoje marzenie.
Żarliwa rywalizacja osadzona w kreacji westernu, tylko że w Europie, zestawiona z kunsztem umiejętności Mikkelsena oraz Arcela wzmaga zaciekawienie oraz chęć odkrycia przez widza, co się zaraz wydarzy. Z tego powodu Bękart otrzymuje ocenę 5/6.
Ocena recenzenta: 5/6
Aleksy Stolarz