Pomysł gry „Ogniem i Mieczem” narodził się w 2005 roku, początkowo tylko jako projekt gry hobbystycznej, tworzonej na własne potrzeby. Z biegiem czasu jednak idea ewoluowała, zespół twórców powiększył się, co zaowocowało powstaniem pierwszego polskiego systemu bitewnego poświęconego XVII-wiecznej historii Rzeczpospolitej i wojen toczonych przez nią w drugiej połowie tego wieku.
W 2011 roku został wydany podręcznik do gry, dwa lata później światło dzienne ujrzała jego angielska wersja. OiM (jak gra jest nazywana w skrócie) jest „dzieckiem” Konrada Sosińskiego i Rafała Szwelickiego, wspieranych przez zespół konsultantów historycznych, rzeźbiarzy i malarzy figurek. Firma Wargamer wydała jednak nie tylko sam podręcznik z zasadami: także dziesiątki zestawów figurek do gry, makiet terenów czy akcesoriów w typie specjalne kości do gry. Figurki do gry to skala 15 mm, z kolei jeden model odpowiada ok. 15-18 rzeczywistym żołnierzom.
Gracze mogę wybierać spośród kilku dostępnych nacji. W podręczniku głównym znajdują się pełne zasady do armii Rzeczpospolitej (podzielonej na koronną i litewską), szwedzkiej, tureckiej, kozackiej, moskiewskiej i tatarskiej. Darmowe pdfy dostępne na stronie OiM prezentują dwie dodatkowe armie: miasta Gdańskiego i księstwa Kurlandii i Semigalii. Gracze dysponują szeroką gamą jednostek i formacji, z których – w oparciu o listy dostępne w podręczniku – formują swoje podjazdy i dywizje. Bitwy można rozgrywać na dwóch różnych poziomach: podjazdu, gdzie walczy ze sobą tylko kilka-kilkanaście kompanii; a także dywizji, gdzie w walnej bitwie ściera się kilka-kilkanaście pułków i regimentów. Unikalny system formowania armii i doboru scenariuszy sprawia, że – w odróżnieniu od innych gier bitewnych – w OiM mogą naprzeciw siebie stanąć armie o różnej liczebności i mniejsza z nich nie jest automatycznie skazana na klęskę. System wciąż się rozwija i ewoluuję, łącząc dynamikę zasad i rozgrywki z wiernym oddaniem realiów XVII-wiecznego pola bitwy. Na stronie OiM można także znaleźć wiele darmowych dodatków: historycznych podjazdów i dywizji, które dodają dodatkowego historycznego smaku grze.
Niezwykle prężnie działa środowisko graczy OiM: w grę grają zarówno wyjadacze, którzy „zjedli zęby” na wargamingu, jak i młodzi gracze, dla których OiM jest pierwszym spotkaniem z grą bitewną. Organizowane są liczne turnieje, rozgrywki ligowe i klubowe, gry demo i pokazy – organizowane zarówno przez firmę Wargamer jak i samych graczy. OiM zyskuje także powoli renomę poza granicami naszego kraju. Coraz więcej graczy kolekcjonuje armie i gra w takich krajach jak Szwecja, Wielka Brytania, Francja USA czy Kanada.
„Ogniem i Mieczem” to nie tylko okazja na dobrą zabawę, ale i lekcja historii. Gra jest przygotowywana w oparciu o konsultacje z historykami specjalizującymi się w epoce, staramy się by zarówno taktyka, wygląd jak i charakter każdej formacji został oddany jak najwierniej – na tyle na ile jest to oczywiście możliwe w realiach gry bitewnej. Nasi specjaliści są też zawsze gotowi wesprzeć poradą historyczną na forum gry: czy to w kwestii malowania oddziałów czy historycznego formowania armii.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony i forum!
Zespół Ogniem i Mieczem