Komisja infrastruktury ma zamiar utworzyć nowe miejsce dla osób interesujących się historią i rozwojem kolei. Senatorowie chcą powołać Narodowe Muzeum Kolejnictwa.
Ma to między innymi na celu ratowanie niszczących się zabytkowych maszyn i budowli. Dla osiągnięcia tego celu muszą zostać dokonane zmiany w istniejącym prawie, odbyła się konferencja, której tematem była „Ochrona dziedzictwa kolejowego w Polsce. Historia, zasób, problemy i perspektywy”. Podczas tej konferencji przedstawiono kilka rozwiązań dotyczących tej sprawy. Organizatorem tego spotkania było PKP Cargo, które przedstawiło działania, których zadaniem było zabezpieczanie i zachowanie dla przyszłych pokoleń zabytkowego taboru kolejowego.
Spółka posiada Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Jest to wzór do naśladowania dla przyszłego muzeum, ponieważ obiekt otacza fachową i ciągłą opieką konserwatorską eksponaty znajdujące się w skansenie. Spółka jest również organizatorem imprez edukacyjnych mających na celu wypromowanie tego miejsca zwłaszcza wśród młodych pokoleń. Podczas konferencji nie zabrakło również głosu przedstawicieli stowarzyszeń i klubów miłośników kolei. Oni także są aktywni w tym środowisku i prowadzą własne skanseny z wartościowymi zabytkami. Przewodniczący zespołu do spraw zabytków kolejnictwa senator Robert Gaweł wystosował petycję do premier Beaty Szydło, dotyczącą powołania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości, w poszanowaniu dla polskich kolejarzy Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Działalność ma na celu przywrócenie dawnego charakteru obiektom infrastruktury oraz zabytkowym dworcom kolejowym przy pomocy ich renowacji i rewitalizacji. Ochrona zabytków kolejnictwa może się również przyczynić do zwiększenia dochodów z turystyki regionalnej.
Źródła: rynek-kolejowy.pl, kurierkolejowy.eu
Fot.: Wikimedia Commons
Natalia Piechowiak