Tego dnia 1492 roku upadła Alhambra, ostatni bastion Maurów na Półwyspie Iberyjskim
Gdy upadł ostatni bastion Maurów na Półwyspie Iberyjskim, Muhammad XII, ostatni emir muzułmański, poddał oblężoną Granadę władcom Kastylii i Aragonii – Izabeli Kastylijskiej i Ferdynandowi Aragońskiemu. Wraz z miastem w ręce Królów Katolickich przeszła Alhambra – kompleks pałacowy, a zarazem twierdza i siedziba dynastii Nasrydów od ponad 250 lat. Był to symboliczny koniec muzułmańskiej obecności w Hiszpanii i ostatni akt rekonkwisty.
W skrócie:
- Od czasów podboju Półwyspu Iberyjskiego przez Arabów na początku VIII wieku toczyła się walka chrześcijan o odzyskanie utraconej ziemi. W czasie trwania tej długiej batalii z muzułmanami powstało wiele organizmów państwowych, zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Liczne były okresy kryzysowe i walki wewnętrzne o sukcesję.
- Podbój ostatniego skrawka terytorium Maurów w Hiszpanii nastąpił dopiero pod koniec XV wieku dzięki połączonym wysiłkom Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. W ich ręce wraz z Emiratem Granady dostała się również perła muzułmańskiej architektury, jaką stanowiła Alhambra.
Rekonkwista
Muzułmański podbój Półwyspu Iberyjskiego rozpoczął się w roku 711 wyprawą Tarika ibn Zijada przeciwko wizygockiemu Królestwu Toledo. W ciągu dekady Umajjadzi opanowali niemal cały Półwysep, a w swoich podbojach ominęli jedynie górzyste regiony Asturii.
Tam właśnie narodził się ruch rekonkwisty – dążenie do odbicia Półwyspu Iberyjskiego z rąk muzułmanów. Za jego symboliczny początek uznano małe zwycięstwo nad Maurami pod Covadongą odniesione w roku 718 przez wizygockiego wodza Pelagiusza, pierwszego króla Asturii.
Ambicje Maurów sięgnęły nawet poza Pireneje. W 720 roku zdobyli Narbonę, jednak zostali powstrzymani kolejno pod Tuluzą (721) i pod Poitiers (732) przez frankijskich wodzów i ostatecznie wyparci z Francji przez króla Pepina Krótkiego.
Oprócz Asturii pojawiły się wkrótce inne władztwa chrześcijańskie na północy Półwyspu, zaangażowane w walkę z Maurami. Pod koniec VIII wieku Karol Wielki ustanowił na południe od Pirenejów Marchię Hiszpańską, a niedługo potem pojawiło się królestwo Nawarry.
Zarówno Asturia, jak i frankijska marchia ulegały jednak dalszej fragmentaryzacji, a postępy rekonkwisty były nikłe aż do upadku i rozdrobnienia się kalifatu Kordoby na małe państewka (tzw. taify) w I połowie XI wieku.
Krokiem milowym okazało się zdobycie Toledo przez króla Leonu Alfonsa VI w 1085 roku, co wzmocniło dodatkowo mocarstwową pozycję jego królestwa. Choć inwazja berberyjskich Almorawidów spowodowała krótki zastój rekonkwisty, to sukcesywny podbój w wiekach XII i XIII wzmocniło wsparcie ideologiczne papieży i wezwanie do krucjaty na zachodzie.
Nawet poważna porażka chrześcijan pod Alarcos w roku 1195 nie powstrzymała na długo ich postępów. Za rządów Ferdynanda III Świętego, zjednoczyciela Kastylii i Leonu, zdobyto Kordobę (1236) – dawną stolicę Al-Andalus, a także Kartagenę (1245) i Sewillę (1248).
Po jego śmierci postępy rekonkwisty zwolniły. Kastylia cierpiała w późnym średniowieczu polityczny zamęt, a Portugalia i Aragonia nie graniczyły już z muzułmanami. Dopiero zjednoczona para króla Aragonii – Ferdynanda i królowej Kastylii – Izabeli zdobyła w roku 1492 Emirat Granady – ostatni bastion Maurów w Hiszpanii.
Emirat Granady
Zdobycie Toledo przez Alfonsa VI przeraziło władców muzułmańskich w Andaluzji. W 1086 roku poprosili zatem marokańskiego emira Jusufa Ibn Taszfina z rygorystycznego ruchu Almorawidów o interwencję.
Ów emir nie tylko powstrzymał postępy chrześcijan, ale również za aprobatą miejscowej ludności usunął pomniejszych władców, jednocząc ziemie Maurów na Półwyspie Iberyjskim. W połowie XII wieku dynastia Almorawidów upadła jednak pod naporem Almohadów, którzy niedługo po zabezpieczeniu władzy w Afryce znów zjednoczyli islam w Andaluzji.
Almohadzi nie poradzili sobie jednak z naporem chrześcijan, ponosząc decydującą porażkę w bitwie pod Las Navas de Tolosa w 1212 roku. Niedługo później wycofali się z Półwyspu Iberyjskiego, pozostawiając po sobie polityczną pustkę.
W 1228 roku władzę skonsolidował emir Ibn Hud, ale wobec jego porażki z wojskami chrześcijan zbuntował się wobec niego jeden z dowódców, Ibn al-Ahmar. Choć wobec porażki al-Ahmar ponownie uznał zwierzchnictwo Ibn Huda, to zdradził go już w roku 1236, pomógłszy Ferdynandowi III zdobyć Kordobę. Jako Muhammad I objął władzę nad Emiratem Granady już dwa lata później.
Ferdynand III nie zaprzestał jednak ofensywy przeciw muzułmanom mimo jego wcześniejszej współpracy z al-Ahmarem. Władca Granady zawarł więc pokój, w którym zgodził się zostać kastylijskim wasalem. Aby wzmocnić swoją pozycję wobec chrześcijan, zbliżył się do północnoafrykańskiej dynastii Marynidów, rozpoczął także budowę Alhambry – swojej rezydencji i twierdzy.
Strategią przetrwania dla Granady przez następne 100 lat stało się balansowanie między skonfliktowanymi Kastylią i Aragonią, a także wykorzystywanie sporów sukcesyjnych. Emirowie czerpali duże korzyści z handlu, jednak nawet ze wsparciem Marynidów nie byli w stanie militarnie oprzeć się Kastylii. Maurowie ponieśli klęskę pod Rio Salado w 1340 roku. O ważne porty w Tarifie, Gibraltarze i Algeciras toczyły się walki ze zmiennym szczęściem.
Od II połowy XIV wieku sytuacja Emiratu Granady pogorszyła się jeszcze bardziej ze względu na liczne zamachy stanu i chaos. Aby przetrwać, kolejni władcy musieli płacić Kastylii coraz wyższy trybut, co dodatkowo wzmogło niezadowolenie społeczeństwa.
W 1482 roku władcy zjednoczonej Hiszpanii rozpoczęli 10-letnią kampanię, która w roku 1492 doprowadziła do kapitulacji ostatniego emira – Muhammada XII i włączenia Grenady do katolickiego państwa.
Wojna o sukcesję kastylijską
Henryk IV, król Kastylii w latach 1454-1474, odznaczał się nie tylko słabością i brakiem zręczności politycznej wobec potężnej magnaterii. Jego największym problemem okazała się impotencja – pierwszą żonę oddalił bezdzietnie po 13 latach małżeństwa.
Stąd pojawił się także przydomek króla, który tłumaczyć możemy jako Bezsilny lub dosłownie Impotent. Dziecko z jego drugiego małżeństwa, Joannę, przezwano prześmiewczo la Beltraneja, wierzono bowiem powszechnie, że pochodzi z romansu królowej Joanny Portugalskiej z doradcą, Beltranem de Cueva.
Do rozdarcia w państwie doszło w roku 1464. Szlachta kastylijska obwołała królem najpierw brata Henryka IV – Alfonsa, a po jego śmierci – siostrę, Izabelę. Izabela doszła do porozumienia z Henrykiem IV w zamian za uznanie jej praw do tronu, jednak król uznał umowę za złamaną, gdy poślubiła ona bez jego zgody Ferdynanda Aragońskiego. Znów uznał za następczynię córkę, Joannę. Gdy umierał w roku 1474, kwestia sukcesji pozostała nierozstrzygnięta.
Izabela, nie tracąc czasu, koronowała się dwa 2 dni po śmierci brata. Cieszyła się poparciem większej części kastylijskich możnych i miast oraz Aragonii, gdzie władał jej teść – Jan II. Joanna za to uzyskała poparcie Alfonsa V, króla Portugalii, który wziął ją za żonę. Powiązanie Izabeli z Aragonią sprawiło także, że Joannę poparła rywalizująca z nią Francja.
Wojska portugalskie wkroczyły do Kastylii w maju 1475 roku. Decydującym momentem wojny była bitwa pod Toro, gdzie siły Izabeli i Ferdynanda Aragońskiego odniosły strategiczne zwycięstwo nad kontrahentami.
Mimo portugalskiej dominacji na morzu, siły Alfonsa V były stopniowo wypierane z Kastylii. Francja nie mogła udzielić im wystarczającej pomocy ze względu na własną wojnę z Burgundią.
Traktat pokojowy podpisanow roku 1479 w portugalskim mieście Alcáçovas. Alfons V zrzekł się praw do kastylijskiego tronu, a Joanna udała się do klasztoru. W tym samym roku zmarł też król Jan II, a na tron wstąpił jego syn – Ferdynand II Aragoński. Odtąd wraz z małżonką, Izabelą Kastylijską władali zgodnie swoimi państwami. Granada straciła więc możliwość wygrywania jednego królestwa przeciwko drugiemu.
Wojna w Granadzie
Konflikt z Emiratem Granady, rozpoczęty w 1481 roku muzułmańskim rajdem, był ostatnim epizodem trwającej już od VIII wieku rekonkwisty. Maurowie, targani konfliktami wewnętrznymi, nie byli w stanie oprzeć się przeważającym siłom Hiszpanów, zjednoczonych małżeństwem Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda II Aragońskiego.
Konflikt, oprócz zwycięstw w polu opierał się na zdobywaniu przez chrześcijan najważniejszych muzułmańskich twierdz i odcinaniu linii zaopatrzenia dla oblężonych, a także wygrywaniu Maurów przeciwko sobie. Emirowie kolejno tracili najważniejsze punkty oporu – w 1487 Malagę, w 1489 Bazę i w 1492 Granadę.
Od Zahary po oblężenie Malagi i Bazy
Działania wojenne rozpoczął emir Granady – Abu’l-Hasan Ali, najeżdżając znienacka graniczne miasto Zaharę w roku 1481. Złamał w ten sposób rozejm zawarty jeszcze w trakcie wojny o sukcesję.
Dla władców Hiszpanii była to prowokacja, której potrzebowali do usprawiedliwienia wojny. Odpowiedź Izabeli i Ferdynanda przyszła w roku 1482, kiedy zajęli położoną w środku kraju Alhamę de Granada. Wojna rozpętała się na dobre.
Ten ostatni akt rekonkwisty stał się również okazją dla Królów Katolickich, aby zjednoczyć hiszpańską szlachtę przeciwko wspólnemu przeciwnikowi – Emiratowi Granady. Izabelę i Ferdynanda kreowano na obrońców i wyzwolicieli chrześcijan, a sam konflikt jako wojnę o charakterze krucjaty. Pisano o nich, że: prowadzą świętą ekspedycję nie aby poszerzyć swoje królestwo, ale by szerzyć wiarę Chrystusa[1].
Niedługo po zajęciu Alhamy przez Hiszpanów w Granadzie obalono Abu’l-Hasana, a emirem ogłosił się jego syn Boabdil jako Muhammad XII. Państwo zostało podzielone. Jednak już w roku 1483 Muhammad XII poniósł klęskę w bitwie z chrześcijanami pod Luceną i został wzięty do niewoli. Wypuszczono go pod warunkiem podjęcia walki przeciw własnemu ojcu i uznania Ferdynanda za suzerena.
Ojciec Boabdila nie utrzymał się jednak długo na tronie, obalony przez swojego brata, Al-Zaghala. Królowie Katoliccy bezlitośnie wykorzystywali za to podziały i słabość muzułmanów, zdobywając kolejne miasta.
W roku 1487 oblegli Malagę, okrążając ją od morza i lądu. Maurowie bronili się dzielnie od maja do sierpnia mimo przeważających sił przeciwnika wciąż wspieranych przez Boabdila. Obrońcom udało się wyprowadzić udane wypady, a nawet zniszczyć machiny oblężnicze, które zbudował Ferdynand. Głód i wycieńczenie jednak sprawiły, że miasto musiało skapitulować. Król Aragonii potraktował je bardzo surowo. Mieszkańcy mogli wybrać sprzedaż w niewolę albo śmierć.
Upadek Malagi był poważnym ciosem dla prestiżu Al-Zaghala. Stracił Granadę na rzecz Boabdila i wycofał się do miasta Baza, gdzie w czerwcu 1489 roku obległy go siły Hiszpanów. Al-Zaghal nie wiedział, że Królom Katolickim kończą się pieniądze na wojnę i poddał Bazę w grudniu, nie próbując dalszej obrony. Wojna wydawała się zakończona.
Oblężenie Granady
Boabdil jednak, niezadowolony z powojennego status quo, zbuntował się i zerwał wasalizację wobec Hiszpanii. Jego pozycja była bardzo słaba – kontrolował bowiem jedynie Granadę i sąsiednie góry.
Wysłał błaganie o pomoc do innych państw muzułmańskich w Afryce Północnej, jednak nie otrzymał oczekiwanego odzewu. Nie udało mu się zdobyć żadnego nadmorskiego miasta ani poparcia hiszpańskich muzułmanów. Był zupełnie odcięty, zdany na samego siebie w ostatnim bastionie Maurów.
Wojska hiszpańskie najpierw odcięły Granadę od południa, aby upewnić się, że żadna pomoc z Afryki nie przyjdzie. Już w kwietniu 1491 roku przystąpiły do oblężenia miasta, które trwało osiem miesięcy. W ciągu tych ośmiu miesięcy miały miejsce liczne potyczki i ostrzał bombardami. Odciętym od świata Maurom kończył się zapas jedzenia, a garnizon słabł z każdym miesiącem.
Muhammad XII zdawał sobie sprawę, że Królowie Katoliccy są zdeterminowani, żeby zdobyć Granadę, a on nie ma środków, aby ich odeprzeć. Po miesiącach negocjacji podpisano umowę na warunkach bardzo korzystnych dla podstawionych pod ścianą Maurów.
W zamian za poddanie Granady muzułmanie otrzymali całkowitą wolność religijną – nawet ci, którzy nawrócili się na islam z chrześcijaństwa. Mogli zadecydować o emigracji do Afryki lub pozostaniu w Granadzie. Zachowali także własnych sędziów i urzędników.
Polityka tolerancji wobec Maurów w Hiszpanii została jednak zarzucona już kilka lat później. Możemy się tylko domyślać, czy ta wspaniałomyślność była podyktowana chęcią szybkiego zakończenia wojny przez Ferdynanda, czy jego chwilową dobrodusznością.
2 stycznia Muhammad XII opuścił Granadę i uroczyście przekazał Ferdynandowi Aragońskiemu klucze do miasta. Tym samym emirat przestał istnieć.
Ostatni bastion Maurów – Alhambra
W 1238 roku Muhammad I, założyciel Emiratu Granady, rozpoczął budowę twierdzy na wzgórzu Sabika. Wzniesiono mury obronne, bramy i systemy irygacyjne. Powstała „Czerwona Forteca” (Alhambra), która z czasem przekształciła się w rezydencję emira i administracyjne centrum państwa.
Muhammad II kontynuował prace, tworząc bardziej rozbudowaną strukturę pałacową, ogrody oraz fortyfikacje. W okresie rządów Yusufa I zbudowano Pałac Comares z Salą Ambasadorów oraz monumentalną Bramę Sprawiedliwości. Wprowadzone zostały zaawansowane dekoracje i systemy wodne.
Muhammad V wzniósł Pałac Lwów, słynny Dziedziniec Lwów oraz znacząco rozbudował kompleks, wprowadzając dekoracje z poezją nawiązującą do harmonii i raju.
W XV wieku prace nad Alhambrą znacznie zwolniły ze względu na konflikty wewnętrzne w Granadzie oraz pogarszającą się sytuację finansową państwa. Twierdza została przekazana Ferdynandowi II wraz z miastem, nad którym górowała, a jej okazałe fortyfikacje rozbudowywane przez pokolenia nie sprawdziły się w boju z Hiszpanami. Nadal jednak stanowił świadectwo okazałości architektury Maurów.
Ostatni bastion Maurów po zajęciu przez Królów Katolickich
Alhambra, ostatni bastion Maurów, stała się do maja 1492 roku siedzibą Izabeli i Ferdynanda. Aby nowa rezydencja nabrała chrześcijańskiego charakteru, para królewska poświęciła Wielki Meczet Alhambry jako kościół niezwłocznie po zdobyciu miasta. Świątynię tę zbudowano niemal dwa wieki wcześniej ze środków pozyskanych z tak zwanej dżizji – podatku ściąganego od chrześcijan żyjących w Emiracie Granady.
Królowie Katoliccy na opiekunów kompleksu wyznaczyli rodzinę Tendilla, która osiedliła się w jednym z pałaców Nasrydów, Palacio del Partal Alto. Iñigo López de Mendoza y Quiñones, pierwszy hiszpański gubernator Alhambry, prowadził naprawy, wzmacniał fortyfikacje i budował wieże, aby lepiej zabezpieczyć kompleks przed atakiem z użyciem artylerii.
W I połowie XVI wieku Alhambrę upodobał sobie cesarz Karol V, który rozpoczął budowę monumentalnego pałacu, nieukończonego w ciągu następnych 100 lat.
Podczas pobytu Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego w Granadzie, Alhambra była świadkiem ważnych historycznych wydarzeń. To tutaj wydano dekret z Alhambry, który zarządzał wygnanie z Hiszpanii Żydów. Królowie Katoliccy nie chcieli, aby przyczynili się oni do ponownego nawrócenia pobratymców, którzy przeszli wcześniej na chrześcijaństwo.
Tutaj także, w Sali Ambasadorów, plan swojej wyprawy przedłożył monarchom Krzysztof Kolumb. Wylądował w Ameryce jeszcze w tym samym roku dzięki ich wsparciu.
- Hillgarth, J. N., The Spanish kingdoms, 1250-1516, Vol. 2, Oxford University Press 1976.
- Kennedy, Hugh, Muslim Spain and Portugal: A Political History of al-Andalus, Routledge 1996.
- Manteuffel, T., Historia powszechna, Warszawa 2007.
- Michałowski, R., Historia powszechna: średniowiecze, Warszawa 2012.
- Puerta-Vílchez, J. M., The Alhambra and the Generalife. The Eternal Landmarks of Islamic Granada. In A Companion to Islamic Granada, s. 365-406, Brill 2021.
Fot. główna: Alhambra, widok z Generalife, domena publiczna
[1] Hillgarth, J. N., The Spanish kingdoms, 1250-1516, Vol. 2, Oxford University Press 1976, s. 373.